Tuesday, February 21, 2017

Ucapan Ketika Mendapat Berita Kematian.

Islam itu rahmat kepada semua. Mementingkan ukhuwah sesama kita. Bermula daripada pemberian salam (dan mendoakan) 'Assalammualaikum', dibalas pula oleh orang yang lawan bercakap dengan mendoakan perkara yang sama. Begitu juga ketika bersin, apabila orang tersebut mengatakan 'Alhamdulillah' (Segala puji bagi Allah), yang mendengarnya 'Yarhamukallah' (Semoga Allah memberi rahmat) dan orang yang bersin tadi akan membalasnya semula. Saya pun dah lupa perkataannya sebab jarang diamalkan. Bermakna, kita ini saling mendoakan orang lain tanpa harapkan balasan. Dan tak perlu bayar orang lain pun untuk makbul doa.  

Seiring dengan kemajuan teknologi, kebanyakan daripada kita mempunyai telefon pintar dan sudah pasti tidak sah kalau tiada group WhatsApp. Melalui group ini, berita kematian dapat dimaklumkan dengan lebih cepat dan seterusnya mengetahui waktu atau tempat dimandikan, solat jenazah dan dikebumikan.

Antara ucapan yang akan diedarkan (forward) bagi menyatakan turut dukacita dengan berita tersebut dan mendoakan adalah ucapan di bawah ini ataupun imej surah al fatihah.

Doa ini jika diikut tatabahasanya untuk lelaki.
Namun begitu, di dalam bahasa Arab, terdapat penggunaan ganti nama diri yang berbeza untuk lelaki dan perempuan.

BM :  Ganti nama diri “Dia,kamu,awak” terpakai untuk lelaki (L) dan perempuan (P)
BI: Ganti nama diri “He” untuk lelaki dan “She” untuk perempuan
BA: terdapat 14 ganti nama diri (dhomir) yang perlu diketahui, ganti nama diri seorang (L&P), ganti nama diri kedua (L&P) dan ganti nama diri ketiga (L&P)

Malah ada pembahagian yang lain pula, ganti nama diri yang bersambung tulisannya dengan kata yang lain dan ganti nama diri yang terpisah dengan kata yang lain. Boleh tengok contoh di bawah:

Di dalam video ini diterangkan pasal kitab/buku. Ganti nama yang boleh dilihat, kitabnya, kitab mereka berdua, kitab mereka (L), kitabnya, kitab mereka berdua, kitab mereka (P), kitab engkau, kitab engkau berdua, kitab kamu (L), kitab engkau, kitab engkau berdua, kitab kamu (P), kitab saya/aku (L/P) dan kitab kami/kita (L/P)

Perbezaan ucapan untuk lelaki dan perempuan dapat dilihat daripada perkataan yang bergaris.

Click untuk lebih jelas.

Ha, dapat kesan tak? Lelaki, tanda ganti nama dirinya 'hu' dan perempuan tanda ganti nama dirinya 'ha'. Apabila kita menggunakan ganti nama diri yang tepat, bermakna tidak perlu lagi untuk kita menanyakan orang yang meninggal itu lelaki atau perempuan.

Gambar oleh Idris.
Al-Fatihah buat emak saudara saya yang meninggal dunia pada 16 Feb yang lalu, semoga arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang soleh. Terima kasih kepada sepupu-sepupu yang sama-sama mengiringi dan solat jenazah sebagai tanda penghormatan terakhir walaupun waktu kerja. Semua ini hasil daripada asas yang diletakkan oleh Tuk dan Pah sebelum ini untuk merapatkan silaturrahim tidak kira ketika duka atau gembira. Harap dikekalkan. InsyaAllah.