Sunday, April 28, 2013

Turkiye (12-21 April 2013) -Bahagian 2

Masjid Biru tapi tak dapat masuk sebab hari tu hari Jumaat. Ditutup untuk pelawat untuk persiapan solat Jumaat. Lagipun kesuntukan masa.

Di Grand Bazaar, nombor pintu ada diletak di depan – Gate 1. Kalau dah berjanji jumpa di mana, kena ingat jalan yang betul sebab dekat sini banyak pintu, dahlah tempatnya luas dan banyak kedai. Boleh tersesat nanti. Tip dari pemandu pelancong: bawa handbag, letak di depan kita bukannya di sisi. Selain dapat mengelakkan dari penyeluk saku dapat juga menutup perut yang buncit hehe. Kalau nak beri duit kat pekedai tu, kira satu-satu. Misalnya, 100 lira, kira kat tangan orang tu, 20, 20, 20 bla bla. dan bukan bagi dia semua terus sebab nanti dia menipu. Lagi satu boleh minta diskaun tapi jangan minta lebih-lebih sangat sebab dekat situ ramai orang datang. Kadang-kadang dia pun tak peduli kat kita. So kalau dah dapat diskaun 20 atau 30 % pun dah cukup baik

Cotton Castle - rendam kaki dalam air panas

Kaymakli Underground City

Library of Celcius di Ephesus

Goreme Open Air Museum - ada gereja lama dalam ni, derang tembuk je batu-batu ni

Ataturk Musoleum (Anitkabir)


Leather factory - siap ada fashion show lagi. Wah cantik-cantik jaketnya, nak pengsan dengar harga. USD700 ke atas yang biasa-biasa je. Kulit biri-biri lebih lembut dan tahan lama. Kalau nak simpan pun tak perlu simpan dalam plastik, gantung macam biasa sebab masih 'bernafas' lagi kulit tu. Paling murah USD 150, tali pinggang aje.  Kalau beli pun balik rumah nak pakai kat mana? Buka air cond kuat-kuat duk depan tu. Hehe.. Konon ayat nak sedapkan hati takde duit nak beli.

Konya - bandar ahli sufi

Sultanhani Caravanserai

Kebanyakan kedai yang dilawat di sini dia akan sediakan air untuk kita, dia akan tanya nak tea, coffee, apple tea. Mungkin sebab rombongan kot. Ni singgah kat kedai tembikar.

Carpet house. Di dalam kebudayaan Turki carpet penting kerana ia pelindung dari kesejukan dan ada lagi signifikannya tapi lupa dah. Samalah dengan atap pelindung dari kepanasan dan carpet untuk bahagian bawah. Kalau orang baru kahwin pun dia akan cari carpet dulu sebelum membeli perabot yang lain. Carpet yang dijual di sini buatan tangan, mak aihh harganya mahal bukan main. Sejadah kecil yang bahagian muka tu saja pun dah USD400, sutera. Tapi takde yang murah kat situ. Cuma seronok orang tu suruh test pijak carpet untuk rasa mana yang best.

Evil eye merupakan kebudayaan Turki. Kita akan nampak banyak perhiasan, key chain dan macam-macam lagi bentuk mata ni. Ia merupakan ‘mata ketiga’ yang akan menjaga kita. Kononnya.
Bunga tulip bermacam warna dapat dilihat di sini. Sejarahnya, bunga tulip berasal dari sini tapi masa zaman WW1 lebih kurang, Jerman datang ambil benih dari sini dan bawa balik ke negaranya. Seperti biasa, bila datang  dari negara Islam selalunya orang barat tak pandang kewujudannya.



Pengembaraan ke Turki ibarat mengulang kaji apa yang dipelajari dalam sejarah dunia tingkatan 4 dan pemandu pelancong kami begitu rajin menceritakan fasal negaranya dari segi ekonomi, pendidikan dan sejarah dulu-dulu. Terlalu banyak informasi dalam seminggu tu. Tension pulak rasanya bila tak faham dan nak kaitkan situasi tu, zaman Byzantium, pagan, rom, Uthmaniyah, Ataturk. Tu la dulu-dulu cikgu suh belajar, malas. Rupanya sejarah menghantui sampai sekarang haha. So untuk pelajar-pelajar yang tengah kat sekolah tu sila belajar sejarah rajin-rajin.

No comments: