Sunday, February 14, 2021

Scan Qr Code Tanpa Install Apps QR Code Scanner

    Kod QR atau Quick Response – tindak balas cepat merupakan satu ‘kotak’ yang menyimpan maklumat yang banyak. Cara nak ‘baca kotak’ ni kena ada QR Code Scanner. Jangan pula ditalakan scanner MySejahtera ke situ. Nanti keluar invalid MySejahtera code. Kecualilah memang nak scan untuk MySejahtera.

    Dulu-dulu memang saya ada install apps QR Code Scanner. Memandangkan jarang guna, dan storage phone pun kecil sahaja, saya uninstall. Guna pun hanya ketika pergi kursus dan menghadiri persidangan sebab terus dapat buku mesyuarat dan daftar kehadiran dari QR Code tu.

Kisahnya hujung tahun lepas semasa PKPB di Perak, saya pergi makan di Nandos, Aeon Klebang. Tak ada menu fizikal, dia suruh scan QR Code di meja untuk baca menu. Mak aii canggih sangat Ipoh pun.

 Ha sudah! Takkan nak install pulak, melambatkan keroje. Jadi, kawan pun ajar, buka apps Facebook. Tekan Search (ikon kanta) ada nampak imej QR Code tu. Ha tekan situ dan nanti boleh scan QR Code yang ada di meja. Memang terus keluar menu.



Yang kelakarnya, kawan yang ajar tu telefon dia pula yang tak boleh baca.  Akhirnya pelayan tu scan telefon dia dan tunjuk menu pada kawan saya tu. Saya memang perasan ada gambar QR Code di FB  sebelum ni tapi tak pernah gunakan. Memang senanglah sebab kebanyakan telefon mesti ada apps FB ni.


No comments: