Saturday, March 27, 2010

Bengkel Ekspres Coklat anjuran Berita Publishing S/B

Bengkel Ekspres Coklat anjuran Berita Publishing S/B

Ni kat Pesta Buku lagi. Habis saja demo di gerai, berlanjutan pula ke bengkel ekspres. Memang dah lama diiklankan dalam majalah Jelita. Bengkel ini diadakan sempena Pesta Buku inilah. Ada bengkel ekspres solekan dan dandanan rambut, seni ukiran buah, pastri, soft furnishing, kek lapis dan bengkel kecantikan.


Sementara tunggu peserta datang...Chef Amer terangkan pasal kursus asas dan kursus lanjutan coklat yang akan diadakan di Berita Publishing. Sesiapa yang daftar masa tu untuk kedua-dua kursus ada diskaun sikit. Kelas terlewat sebab ada yang tersangkut kat parking. Memang jam teruk kat PWTC tu.
Chef tengah terangkan, mold kena lap kering. Kalau buat coklat tak boleh langsung terkena air. Untuk fahamkan lagi, beliau buat demo kalau coklat masuk air apa yang akan jadi. Mula-mula memang coklat tu cair pastu, bila masuk air jadi keras dan macam membeku. Selalunya memang saya terfikir-fikirlah apa akan jadi bila kena air tapi tak pernahlah nak buat ujian sendiri, kan. Rugilah coklat tu hehe... Tapi sebenarnya coklat yang dah masuk air tu boleh ditukarkan kepada ganache, jadi janganlah buang pula coklat yang tak jadi tu.
Coklat yang dah dicairkan bila lama kat luar, akan keras balik. Jadi kita panaskan balik coklat tu dengan benda ni. Tak payahlah susah-susah nak double boil balik. Boleh keringkan mold gak dengan benda ni. Kalau kat rumah bolehlah pakai hairdryer.
Coklat yang berkualiti adalah coklat tu berkilat. Dalam ni ada hazelnut. Yang menyedapkannya lagi coklat ni sebab ada pes kacang hazel.
Lepas chef tunjuk macam mana nak buat. Kitaorang pula try buat, ikut kumpulan. Buat 2 jenis coklat, satu Hazelnut Praline dan Cluster.
Ni cluster. Senang je buat, badam dan kranberi pastu masukkan coklat. Gaul sampai rata dah boleh sudukan dalam bekas. Kena pastikan coklat meliputi semua sebab kalau tak, akan masuk angin. Badam tu seperti biasa dipanggangkan dulu.

Habis kursus semua orang dapat bawa balik coklat. Wah best...banyak gak yang dapat... Di akhirnya sesi penggambaran peserta dengan Chef Amer. Promote buku lagi..hehe.


No comments:

Related Posts with Thumbnails