Sunday, August 1, 2010

Kompilasi Hidangan Vegetarian

Buku ni mak saudara bagi. Dia ingatkan takde rupanya dah beli sebelum ni. Jadinya ada 2. Seperti biasa, dapatlah free hehe. Terima kasih Mak Pah.


Tajuk: Kompilasi Hidangan Vegetarian
Penerbit: Alaf 21 Sendirian Berhad, Shah Alam
Pengarang: Norzailina Nordin
Bilangan halaman: 60 m/s Tahun terbitan: Cetakan 1 - 2010
Harga: RM 7.00


Sinopsis:
Masakan vegetarian sinonim dengan hidangan sihat yang segar rasa sayur-sayuran. Sudah tentu hidangan ini menjadi pilihan mereka yang mementingkan gaya hidup yang sihat. Begitu pun, ada beranggapan hidangan masakan vegetarian ini terhad dan membosankan. Ia adalah anggapan yang kurang tepat. Kompilasi Masakan Vegetarian ini membuktikan bahawa pelbagai juadah enak vegetarian dapat dihasilkan asalkan kreatif dan berani mencuba. Kepada mereka yang mempunyai alahan apabila memakan daging lembu, ayam atau makanan laut bolehlah mencuba resepi di dalam buku ini yang mempunyai 'rasa' sumber protein tersebut. Hidangan vegetarian 'berperasa' daging lembu, ayam, itik, ikan, udang, ketam dan sebagainya diolah kreatif menjadi menu yang lazat.

Komen:
Saya suka makan daging..karnivor ni..hehe...so tak berapa sukalah yang jenis vegetarian ni. Walaupun ada makanan yang memang 'berperasa' daging tapi lebih suka yang real lagi. Vegetarian memang baik untuk kesihatan...tapi biasalah, yang baik-baik ni susah nak terima. Kalau junk food tu uish bukan main suka lagi. Ikan pun kurang makan itupun kena ada sambal. Setiap tahun berazam, makan sayur banyak, buah kena makan setiap hari, kurangkan makanan yang kurang berminyak dan berlemak. Tapi tak pernah tercapai lagi ni. Semalam pun baru je dinner ngan GCB camne. Saya insan yang lemah..hehe tak tahan menahan godaan iklan. Puasa nanti boleh mula balik azam tu. Insya-Allah.

Buku ni bukan ada resipi lauk je tapi segala jenis masakan, antaranya Gluten Beriani, Tempura Sayur, Lasagne Cendawan, Sandwic Tempe, Kek Tanpa Telur, Skon Durian, Stew Kekacang dan Bubur Asyura- suka makan ni, dulu-dulu kalau kat kampung ada je dapat masa 10 Muharam. Dah lama tak makan.

Norzailina Nordin
Kompilasi Hidangan Vegetarian / [Norzailina Nordin]
ISBN: 978-983-124-467-8
1.Cookery, Malaysian. 2.Recipes--Malaysia. I. Judul.
641.59595

2 comments:

Noorma Ismail said...
This comment has been removed by the author.
zarina said...

kena tukar template baru bleh..udah terpadam lak nuffnang kat atas tu..pening2 :)

Related Posts with Thumbnails