Saturday, July 21, 2012

KURSUS MARA KUALA KANGSAR 18-19 JULAI 2012

Mulanya ambil kursus lain yang sepatutnya diadakan pada bulan Mei yang lepas tapi ditangguhkan sampai la bulan ni. Lepas tu tukar tajuk pulak, Kursus Penerapan Undang-undang Dalam Perniagaan. Masa pegawai tu telefon beritahu tukar tajuk, “Macam tak best je, tak naklah pergi,” “Cubalah dulu, ketua kami kata tajuk ni lebih sesuai. Lagipun dah bayar pun”.  Oklah lagipun baru ni nak merasa kursus Mara Kuale boleh juga kenal orang lain. Sebelum ni dah pernah ambil kertas perlembagaan satu semester, punyalah bosan belajar kena tengok akta-akta ni. Padahal cerita-cerita peguam suka tengok. Nasib baik masa exam boleh tengok buku.

Tajuk yang dibincangkan:
1. Bentuk organisasi perniagaan: pemilikan tunggal, perkongsian dan syarikat
2. Kontrak – belajar menulis kontrak. Tak perlu tebal pun. Kita boleh buat sendiri dan tak perlu lawyer  buat, janji dua-dua faham.
3. Pelantikan pekerja dan tanggungjawab majikan
4. Dokumen pinjaman kewangan – belajar mengira yuran guaman. Dulu-dulu bila ikut kawan pergi Mapex, biasanya bila bab-bab mengira ni surrender dan suruh kawan yang buat. Ohh rupanya senang je nak kira bila dah faham formulanya.
5. Proses tindakan mahkamah - jangan buat tak peduli bila menerima surat tuntutan. Kalau dipanggil hadir ke mahkamah, datang awal. Kalau lambat sikit pun penghakiman boleh jatuh. Bagi yang pertama kali masuk mahkamah kadang-kadang terasa 'seram'nya itu yang kadang-kadang pun boleh tersalah cakap. Jadi bila sampai awal, kita akan bersedia. Betullah, first time saya masuk mahkamah memang ada rasa 'seram' sikit. Macam suram je dalam tu. Jumpa kerani pun serius rupanya. Padahal masa tu cuma nak cari pesuruhjaya sumpah.



Peserta diberi banyak nota dan contoh untuk perserta mudah faham

Lately, banyak beli buku tapi tak baca-baca lagi. So memang mengelak dari pergi kedai buku. Sekali, kat sini pun boleh terbeli buku jugak.. haisy! 

 Hasil tulisan penceramah pada hari tu, Dato’Azlin Ahmad Shaharbi.  

Format untuk kontrak

Setiap kumpulan kena buat kontrak sewa bangunan dan kena bentang

Pengiraan yuran guaman yang mulanya memang mengelirukan.

Kalau kat kuala ni, biasalah cenderahati mesti labu sayong. Terima kasih Dato'

Foto berkumpulan, peserta, penceramah dan kakitangan Mara.


Tak kiralah pergi mana-mana kursus pun walau nampak macam tak diperlukan  tapi ia boleh dipakai untuk kehidupan harian. Pengetahuan akan meningkatkan keyakinan diri kita. Kesimpulannya best.

No comments:

Related Posts with Thumbnails