Monday, January 27, 2014

Jojo Rakit, Kota Tinggi, Johor.

Saya tahu mengenai  Jojo Rakit ni bila tengok dekat TV, rancangan dekorasi. Nampak cantik sangat.  Bila tengok website, bilik paling murah RM70 so kira ok la tu bila kongsi bertiga. Masa tu sibuk juga banjir jadi confirm kan dulu dengan orang tu banjir ke tak kalau nak pergi. Alhamdulillah katanya tak, dan dia beritahu ikut Desaru. 

Dari JB kami ke Kota Tinggi Bandar Bersejarah.  Perjalanan yang mencabar, hanya berpandukan papan tanda. Melalui Felda, jadi sepanjang-panjang tu pemandangannya kelapa sawit semata-mata. Akhirnya jumpa papan tanda  lagi 9km. Lagi mencabar bila jalannya banyak selekoh, bukannya straight. Nyaris tak de banyak lori. Cuma motor yang merempit tak ingat dunia. Mentang-mentanglah jalan derang.


Ok cuba bayangkan, kita dari  jalan berbukit di kanan tu, kita akan lalu bawah jalan yang tengah tu ke jalan yang belah kiri ni dan akan lalu lagi jalan yang berselekoh-selekoh. Tak pernah terbayangkan akan datang begini jauh punya jalan.
Jojo Rakit kena seberang ya.
Cantik kitaorang buat photo shoot kat sini.
Ni lah bot yang bawa kita.
Pergi hari biasa, hanya kami bertiga dekat situ. Ha ha ha tempat ini kami yang punya!  Rupa-rupanya ada tertulis di situ, 1 malam untuk seorang RM30. Ting! Baru teringat masa telefon tu dia ada cakap tapi tak membayangkan kena bayar RM30 pastu bilik kira lain. Dah macam makan bufet Ramadan kat hotel je. Ikut kepala. Dari percutian bajet jadilah terlebih bajet. Tak kan tak jadi pula, nak datang punya la mencabar.  Enjoy sajalah, nanti cut budget di mana-mana yang boleh.

Boleh jugak solat kat luar tu. Nampak tak tanda bulan dan bintang tu.

Teringin nak naik. Memandangkan kami bertiga je kat situ, kan.  Hehe.

Bagai taman di tengah lautan.

Lawalah lampu cam gini. Letak kat rumah satu pun ok gak.


Mestilah ada hiasan kuda kepang, Johor.
 Sesuai untuk kaki pancing, boleh sewa bot, buat barbeque dan karaoke.

Sebenarnya sebelum kami sampai tu. Tersesat jalan. Masa dekat pekan Kota Tinggi nampak dua papan tanda. Desaru dan Desaru Waterfall. Aii nak ikut mana ek. Terus je p Waterfall sebab pikir air, rakit kan sama tu. Waduh-waduh sekali salah jalan da. Memang terus jalan mati. Memang suspen bila tengok tak ada kereta lain masa tu. Tapi biasalah kita kena tengok dulu apa yang ada, baru puas hati, kan. Hehe sampai jugak kat Kota Tinggi Waterfall. Tak masuk pun, tanya kat kaunter tiket macam mana  nak p ke Jojo Rakit dan dapatlah peta di bawah tu sebagai sourvenir. Terima kasih. Malu bertanya sesat jalan. Tapi yang ni kes malas bertanya dari awal sesat jalan. Tapi oklah, manalah tau lain kali nak pergi so dah tau.


Patutnya ikut yang atas tu. Signboard Desaru. Crocodile Farm tu pun tempat tarikan pelancong. Tapi tak pergilah masa tu.
*Click untuk lihat lebih jelas


7 comments:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

assalam...lama tak singgah sini..zarina yg bergambo tu awak ke? saya tak pernah tengok wajah awak lagi..

zarina said...

ya saya :)

opin said...

berapa jam dari tol desaru kak?
kalau akk nk buat singapore city tour,bg tahu saya k.
saya ade buat.
tq.

zarina said...

tak pasti sebab kami tak ikut jalan tol

zarina said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Call no please

zarina said...

Saya pergi tahun 2014. Nombor telefon tak simpan dah, tapi setelah saya membuat carian di facebook, Chalet Jojo Rakit boleh dihubungi di nombor 6013-770 5220