Monday, April 20, 2015

Bijak Tajwid - Cara mudah mempelajari ilmu tajwid

Sekarang ni saya mengikuti kelas tajwid. Diajak oleh jiran. Kiranya banyak jugalah yang terlepas dah. Oleh itu kena lebih rajin study untuk ‘mengejar’.  Kelas dianjurkan oleh Datuk Ku Shima di rumahnya. Kebanyakan masanya dia duduk di KL, jadi untuk memastikan rumah di KK ni taklah ditinggalkan begitu sahaja, beliau taja kelas ni dengan menyediakan tempat, ustaz dan buku. Alhamdullillah. Datang sahaja tak perlu bayar apa-apa.  Kelas dewasa, ramai mak cik yang berumur 60 ke atas pun rajin datang, tak kanlah kita yang muda ni tak boleh datang.

Memang diperlukan kelas ni. Makin banyak belajar macam tak pernah belajar apa-apa pun  sebelum ni. Huhuhu kesian ustazah-ustazah saya semasa sekolah dulu. Sekarang ni dah matang, boleh faham kepentingan membaca al-Quran secara tartil.  Belajar secara talaqqi, ustaz sebut kita ikut, dan sebut seorang-seorang. Makhraj huruf belum berapa betul lagi, dah belajar hukum panjang pendek pun kadang-kadang bila nak apply, kembali semula kepada bacaan lama yang tidak mengikut tajwid. Adoi  dah jadi tabiat. Walaupun beberapa kali ustaz mengetuk meja sebab tak dapat tapi udah besor ni idak le takut dan tak datang pula minggu depannya. Masa untuk berubah.

Jadinya kebelakangan ini banyak tengok buku berkaitan tajwid. Sebenarnya buku ni jumpa Disember 2014 lagi di UTC Ipoh. Buku ni dibalut plastik. Saya pun bertanya di kaunter:

“Boleh tengok tak buku ni?”

“Tak boleh kak, buku ni ada dvd nanti kalau buka takut hilang.”

Plastik tu bukan jenis buka/tutup. Sekali buka terus koyak. Walaupun faham sebab dia tak nak buka 
tapi tak puas hatilah jugak kan. “Saya nak tengok senang ke tak buku ni nak faham, tak boleh ke?”

“Tak boleh kak.”

“Hurrm kalau tak bagi tengok tak nak beli.” Nada ugutan tapi tak kisah pun dia. Hahaha. 

Bila keluar je dari kedai tu menyesal pulak le, ala, RM20 lebih je, bukan rugi pun. Lagi pun ada dvd tu, mesti senang nak faham. Ego punya pasal, malas nak patah balik. Lepas ni kalau jumpa kat mana-mana, terus beli walaupun tak bagi tengok. Gitulah kadang-kadang ‘angin’ tu datang. Nak jugak!!! Cari kedai buku dekat KK takde pulak jual. 

2 minggu lepas, pergi ke Alor Star. Cari buku ni di UTC sebab sebelum ni ada di KB1M. Tak ada jugak. Esoknya jalan-jalan ke Pekan Rabu pulak, eh tiba-tiba nampak buku ni. Penjual tu terus je cakap,

“Boleh tengok ni, kak,” sambil koyakkan plastik tu.

“Nanti kalau saya tak beli, jangan marah pulak.” Saja berbasa-basi walaupun memang niat nak beli.

“Tak pe kak.”

Ha macam nilah bagus, memberi pilihan kepada pengguna untuk membuat keputusan. Walaupun kita ni rugi sikitlah sebab bayar harga asal, kalau di KB1M murah dua atau tiga ringgit. Sudah jadi rezeki orang Alor Star.

Tajuk: Bijak Tajwid (Bonus DVD Bijak Tajwid bersama Ustaz Zamri)
Penerbit: Inteam Publishing  Bandar Sri Damansara.
ISBN: 978-967-03260-0-9
Harga:RM25 (Semenanjung) RM27 (Sabah dan Sarawak). Beli di kedai buku di Pekan Rabu Alor Setar

  Sinopsis:
Buku Bijak Tajwid ini sangat sesuai sebagai panduan dan rujukan bagi mereka yang baru bertatih untuk belajar al-Quran dan ilmu tajwid. Persembahannya yang ringkas tetapi padat menjadikannya sesuai untuk semua golongan dan lapisan pembaca sama ada kanak-kanak, dewasa atau warga tua. Buku ini menyajikan penerangan yang jelas berserta contoh bagi memudahkan pembaca untuk mengenal hukum tajwid, memahami serta mengamalkannya di dalam bacaan al-Quran.

Komen:
Beza buku ni dengan buku tajwid lain, sebab dia ada DVD so sambil tengok DVD kita boleh rujuk buku. Ilmu mesti berguru.  Buku ni untuk pengukuhan sahaja sebab kelas seminggu sekali jadi bila ada dvd ni boleh belajar bila-bila masa.  Ustaz Zamri mengajar budak-budak jadi kita pun senang nak faham. Saya juga suka apps tajwid lengkap dan i read Arabic sebagai alat bantu belajar. Semoga istiqamah.



No comments:

Related Posts with Thumbnails