Sebelum
bercerita lebih panjang, jom tengok anda ni kategori pelancong yang macam mana.
Lihat carta di bawah dan click untuk lebih jelas.
Ni suka-suka je. Anda sendiri tau anda orangnya macam mana. Nak percutian ekstrem ke, santai ke, belasah aje ke terpulang. Best ke tak best, akhirnya semua itu akan jadi kenangan terindah. Cewahh |
Apabila
jalan sendiri, kita dapat merasa menaiki pengangkutan awam seperti orang tempatan. Kalau ikut pakej(agensi pelancongan)
biasanya lebih mudah kerana turun naik
bas yang disediakan sahaja. Just enjoy tempat lawatan. Tapi apabila jalan
sendiri, usaha kena lebih untuk cari, baca dan proses maklumat. Tak kisahlah
tersesat pun tetapi seboleh-bolehnya mestilah untuk mengelak risiko tersesat.
Walaupun
saya pengguna LRT tegar satu ketika dahulu tapi bila sampai Jepun ni fuh pitam
tengok peta subway. Setakat Thailand, 10 minit macam tu dah boleh faham sistem.
Ada orang memang dia boleh faham cepat. Ada orang sampai hari ketiga pun teraba-raba
lagi. Oh siapakah itu? Hihi. Kalau betul pun sebenarnya kebetulan.
Ni sistem di KL |
Ni baru di Tokyo sahaja. Cer kome bandingkan. |
Samalah
macam budak disleksia, kan dia ada masalah nak membezakan huruf ‘d’ dan ‘b’
sedangkan kita nampak senang je benda tu. Dan memang ada orang yang lemau
bab-bab navigation dan fobia peta ni. Haha. Tengok je benda berselirat, otak
dah reject. Tokleh nak g. Ok saya cerita yang saya faham. Kalau sampai ke sudah pun tak
faham, meh kita rebus peta ni dan minum air dia.
Complicated
tapi efisien sebenarnya. Hingga lunyai buku dibuatnya. Sebenarnya ada apps yang
boleh dimuat turun iaitu HyperDia tapi saya prefer secara manual dengan lihat
peta di buku panduan ni.
Buku ini boleh diambil di airport. Kaunter pelancong/informasi |
Ni dalamnya, kita boleh tengok tempat mana yang nak dilawat berdasarkan keterangannya. Memang buku panduan yang berguna bagi pelancong. Semua maklumat pun ada. |
Di sini ada
3 jenis train, JR, Subway dan Private Railway.
Ni peta untuk JR |
Laluan yang
biasa digunakan Yamanote Line ia berbentuk bulatan dan sesiapa yang saja nak jalan-jalan, naik je mana-mana stesen dalam laluan ni, dan jangan turun,
maknanya anda dah pusing sebahagian Tokyo tu hehe. Dia melalui
stesen-stesen yang memang popular untuk
tourist seperti Ikebukuro, Shinjuku, Shibuya, Ueno, Tokyo dan Shinagawa.
Subway pula
mengandungi 13 lines; 9 Tokyo Metro Lines dan 4 Toei Lines. Jika di dalam buku
panduan kita akan dapat lihat lines yang berwarna warni dan ditanda dengan satu
huruf sebagai simbol nama lines
tersebut. Malah, untuk lebih mudah sampai ke destinasi kita kena tahu station
number yang ditulis di bawah simbol nama tersebut. Tak perlu hafal ni, cuma tengok
dalam peta dan kena study sikit cara bagaimana yang lebih berbaloi.
Ni peta untuk subway. Nampak tak E yang berwarna Magenta. Itu namanya Toei Oedo Line. Dan nombor di bawahnya itu adalah nombor stesen. |
Apa yang
penting untuk diketahui?
Senarai
tempat
Ok sudah
pasti dari Malaysia lagi kita dah tahu trip kita itu lebih kepada shopping, nak
pergi jalan-jalan atau nak pergi makan.
Senaraikan, dan ambil alamatnya. Untuk yang nak buat itinerary sendiri, Dalam 1 hari elok 3 atau 4 tempat sahaja. Takkanlah dik kerana nak melawat semua,
hanya touch n go sahaja tempat tu. Tak best. Kenalah hayati dan bersantai untuk merasa macam orang tempatan. Lagipun jika naik train, memanglah ada yang
kata keluar Exit ni, dalam 6-7 minit dah boleh jumpa destinasi. Sebenarnya dari
keluar train tu nak ke Exit pun udah jauh perjalanannya, belum sampai destinasi
lagi. Kalau anda jenis yang memang kaki senam. No problem. Kalau yang jenis
sedantari ni, mulalah sakit pinggang sakit kaki bagai apabila malam menjelang. Tampal koyok nampaknya.
Ini adalah cadangan trip oleh Tokyo Handy Guide yang hanya menggunakan JR Yamanote Line. |
Ini pula adalah cadangan trip yang menggunakan subway. |
Bagi yang matlamat nak
shopping, biasanya beg Anello dan SK-II jadi pilihan. Orang kata memang murah
beli di Jepun sendiri. Saya tak tahu sebab memang tak beli.
Sebenarnya
kami pun tiada itinerary yang betul tapi dah senaraikan tempat mana yang hendak
pergi. Cuma bila dah ambil peta/buku panduan di airport tu barulah lengkap
itinerary setelah dipastikan laluan yang lebih mudah dan dekat dengan rumah. So kiranya kami ni jenis belasah je. Just
enjoy the trip dan tidak mengejar masa.
Nama line,
station dan exit.
Ia penting
untuk memastikan anda sampai di destinasi. Kalau mengikut buku panduan, memang
nama line dan station telah ditulis tetapi tiada Exit. Cara untuk tahu Exit
mana yang patut keluar, kadang kala dalam blog ada ditulis. Tetapi di stesen juga
ada ditulis panduan Exit mana yang patut keluar iaitu rujuk peta yang dilekat di dinding
warna kuning.
Exit kena pastikan yang betul. Kalau di KL, exit kiri dan kanan
sahaja. Kalau tersalah keluar Exit, tak kisah untuk patah balik. Kalau di Tokyo
ni jangan buat pasal, Exit je lebih daripada dua. Kadang ada Exit A1, A2, A3. Kalau
stesen yang besar dan utama tu lagilah. Bersimpang siur tengok Exit nya. Waduh-waduh itu yang boleh berpusing dalam
station tu sahaja dekat 10-15 minit. Kalau dah tengok Exit yang betul pun
kadang kala masalah boleh terlepas pandang. Tetiba Exit pun hilang hehe. Tambah pula dengan orang ramai yang memang
ketika itu nak jalan laju je. Jadinya, sesat pun sesatlah.
Jika kita
dah ada alamat tetapi tak tahu Exit mana yang patut diikut. Google sikit peta untuk
mengetahui landmark seperti bangunan terdekat destinasi kita tu sebab
nanti boleh tengok peta besar di subway. Dan dari situ biasanya ada diterangkan
Exit yang harus diikuti.
Access
Dalam buku
panduan biasanya ditulis access sesuatu tempat. Bukan satu sahaja. Kadang-kadang
boleh dua tiga cara hendak pergi ke sana. Contoh nak pergi ke Nakamise Shopping
Street boleh ke Asakusa Station on Tobu Line, Subway or Tsukuba Express
(G19),(A18). Mungkin ada yang akan keluar dekat gate masuk Kaminarimon
Gate dan ada juga yang jumpa Sensoji Temple dahulu. Semuanya bergantung kepada
kita naik apa dan keluar Exit mana. Itu yang menyebabkan tak boleh ikut
sangat itinerary yang dibuat, just belasah je. Walaupun sesat,
sebenarnya kita akan jumpa pengalaman yang lain. Tak payah nak perfect sangat.
Wah macam positif je bunyikan.. hehe.. tapi sebenarnya masa tu tension memang
ada. Pujuk hati untuk positif. Chill.
Kalau hendak
dibandingkan dengan di KL, misal kata kita hendak pergi ke Dewan Bahasa dan
Pustaka. Kita boleh naik LRT dan berhenti di Stesen Hang Tuah atau Monorail dan
berhenti di Stesen Maharajalela. Kedua-dua stesen pun kena jalan kaki lagi
untuk ke DBP. Jarak pun lebih kurang sama je. So kita pilih sama ada nak naik
LRT atau monorail yang lebih mudah/murah.
Etika di
dalam train.
Berbaris
terlebih dahulu di ruang yang disediakan. Biarpun tak datang lagi trainnya,
baris sahaja sebab memang ramai penggunanya. Kekerapan train datang pun cepat. Tak
ada masa nak duduk lepak. Orang sentiasa datang. Bila train sampai, beri ruang orang keluar
terlebih dahulu. Sabaq sikit na.
Set telefon dalam mode silent atau
tutup telefon apabila berada di courteasy seat (priority seating for the
elderly anda disabled). Rendahkan nada
suara anda juga bila bercakap.
Di dalam
train, pengumuman next station atau station transfer jelas kerana
ada English. Tapi untuk lebih jelas boleh tengok di skrin. Dan untuk memastikan
kita naik train yang betul, bandingkanlah laluan di skrin tu dengan peta panduan
kita. Kalau dah nampak next station salah. Silalah turun di next station
dan patah balik ke belakang tanpa perlu touch kad di pintu keluar.
Kena alert
telinga dan mata, pintu mana yang akan dibuka sama ada di kiri atau kanan. Ni kalau dah tersepit kat
tengah-tengah jadinya bolehlah prepare nak menghala pintu mana dalam
tren yang sendat tu. Boleh cakap “Sumimasen, orimasu”(Excuse me, I’m getting
off) nanti derang akan bagi laluan. Pernah guna sekali je. Hehe.
Transfer
Di KL, jika
kita hendak tukar dari Kelana Jaya Line ke Ampang Line kita kena berhenti di
stesen Masjid Jamek untuk bertukar line. Di Tokyo, jika kita hendak bertukar
dari JR ke Subway atau sebaliknya juga, kita kena tengok di mana station
transfer ini dekat map. Itu sebabnya setiap line subway ditanda dengan
warna, nama line dan nama station agar mudah untuk lihat.
Nampak tak banyak warna di satu tempat tu? Maknanya kita boleh tukar tren di situ untuk terus ke destinasi. |
Stesen akhir
Kadang kala
apabila kita sampai di stesen yang betul tapi apabila kita hendak naik train
tak nampak nama stesen destinasi kita tu malah di skrin ditulis nama lain.
Jangan panik dahulu, cari dulu nama tu dalam peta. Ia sebenarnya menunjukkan
nama station akhir. Contoh kalau di KL, kita nak pergi stesen Bangsar tapi dia
akan tulis Kelana Jaya, jadi betul dah tu. Tapi mungkin juga ia adalah train ekspres dan tidak berhenti di destinasi
anda. Ha sudah..hihi sebenarnya semua maklumat tu ada tertulis dekat situ.
Sebenarnya saya ni panik yang lebih, tu yang apa pun tak nampak. Kena alert
keadaan sekeliling, semua maklumat ada di situ sebetulnya tak payah terus nak
tanya orang. Kalau dah give up, dan surrender, apalagi yang boleh
dibuat tanyalah orang.
Teksi
Laluan train
yang sistematik membuatkan saya rasa tak perlu naik teksi. Ia merupakan pilihan
terakhir sebab risau tambang mahal. Pernah naik teksi ketika di Osaka dahulu,
tapi berkongsi empat orang, jimat sikit. Naik pun sebab dah sesat sangat, tak ada
mood nak cari Exit dalam keadaan station yang sesak ya amat. Di semua penjuru
orangnya ramai. Kebanyakan teksi, tambang permulaan JPY 730* dan akan bertambah
mengikut masa dan jarak. Tambang akan
meningkat antara pukul 11 malam - 5 pagi. Ada kawan pernah tanya, Jepun tak jam
ke? Entahlah, tak pernah pula terperangkap dalam traffic jam.
Masa naik bas pun laluan clear je. Yang jam nya di stesen subway.
Sesak dengan orang. Hihi. Tapi still berjalan lancar sebab semua orang jalan laju je.
Bas
Ketika di
Tokyo, pengalaman naik bas sebanyak dua kali. Kelebihan naik bas, tak perlu
naik turun tangga stesen subway. Tak perlu jalan jauh sebab biasanya terus ke
destinasi. Malah, nampaknya mudah juga sebab di bus stop dah siap tulis stesen
yang dilalui dengan masa dan tambang sekali (mungkin bukan semua tempat ada-
tapi yang saya naik memang ada ditulis). Lagipun dalam bas tu sendiri memang ada
pengumuman stesen yang berhenti dan untuk lebih jelas ada tv yang akan beritahu
next station apa. Jadi kita boleh bersedia. Guna je kad PASMO untuk
bayar tambang. Masuk pintu depan dan bayar tambang. Tambang antara JPY 100 –
JPY 210 * dan akan bertambah ikut jarak. Apabila destinasi telah diumumkan.
Tekan butang loceng dan keluar ikut pintu belakang. Sebenarnya ikut je pintu mana yang
terbuka. Sebab ada sekali tu naik ikut pintu belakang, touch kad PASMO dan bila
sampai destinasi, keluar pintu depan dan
touch lagi kad PASMO.
Keterangan tentang bas di bus stop. Untuk pastikan kita berada di laluan yang betul, boleh check laluannya. |
Kalau betul
nombor basnya, Alhamdulillah, cerah masa depan sampai dengan selamat, kalau tak
betul, berpusing-pusinglah anda dalam kesesatan. Malah kebanyakan driver bas ni
tak fasih English. Semasa di Kawaguchiko Lake, ada 2 penumpang yang tersalah naik
bas. Oleh kerana pemandu tak faham apa yang ditanya, terpaksalah orang yang
sesat ni bertanya siapa yang boleh cakap English. Mujur ada orang tempatan yang
membantu.
*dipetik
daripada majalah Good Luck Trip Dis16/Jan17
Untuk semua, Enjoy Your Trip.
No comments:
Post a Comment