Saturday, July 4, 2020

Kasi Kucing

Bukan kasi yang maksud beri, tapi mandulkan. Kebanyakan kucing yang biasa dibuang  ialah kucing betina sebab selalu beranak. Bukan sahaja beranak banyak, kerap pula tu. Dan memang kucing betina nilah selalu jadi mangsa. Kesian.

Kawasan rumah saya sentiasa ada kucing yang datang dan terus menetap di situ. Dah jadi satu rutin pula, bila kucing tu mati atau hilang. Ada je yang datang mengganti kawasan. Kebiasaannya yang datang kucing jantan. Baru-baru ni pula ada dua kucing betina datang. Remaja lagi. Tapi kedua-duanya tak boleh bertemu muka, pasti bergaduh. Jadinya seekor akan ‘jaga’ kawasan dari halaman depan sehingga ke pagar. Seekor lagi dari bahagian dapur ke halaman belakang. Yang paling untung mestilah yang jaga bahagian dapur. Mengiau sahaja dah dapat makan.

Tiba masa musim mengawan, aduhai kedua-duanya mengandung. Jika kita dapat berikannya rumah, tak apalah kan. Ni dengan kucing yang ada di rumah pun tak terjaga dan memang akan bergaduh dengan kedua-dua kucing yang di luar ni.

Teringat saya terbaca berita sebelum ni dari persatuan haiwan yang mengatakan jangan sekadar beri kucing makan. Mandulkan juga untuk kucing jalanan. Memanglah beri makan tu senang sahaja tapi sedar tak sedar kita telah menyumbang kepada pembiakan tidak terkawal haiwan di jalanan. Jadi saya ambil keputusan kasi, kan sebab tak mampu menjaganya dan tak dapat nak sediakan rumah untuknya.

Baby, ada anak dua ekor tapi mati seekor. Tinggal seekor.  Lahir masa PKP. Yang seekor kucing lagi, tiga ekor anaknya dan lahir dua hari sebelum Syawal. Kucing dah boleh dikasi selepas anaknya berusia dua bulan. 

Baby namanya, kadang-kadang jadi Vivy. Jaga kawasan depan.

Ni udah tak bernama, panggil Bab je (Debab) 3 ekor anaknya. Jaga kawasan belakang.

Di Klinik Veterinar Kuala Kangsar, proses pembedahan hanya hari Isnin dan Khamis sahaja. Tidak perlu temu janji. Bayaran RM80 untuk betina.

Jadi seelok-eloknya sebaik buka (8.30 pagi) kita dah hantar sebab dia berpuasa. Pemilik akan diberi satu borang pengesahan dan tulis nama, alamat, no telefon dan tanda tangan. Kepilkan dalam sangkar. Dia akan call bila dah siap. Masa tu lah juga baru terperasan anaknya ada bengkak di kaki belakang. Udahle pulak mencari sangkar bawa anaknya. Pukul 3 baru nak gerak. Kata doktor, kaki anaknya bisul tapi dia suruh tunggu sampai pecah sendiri sebab kalau dipecahkan awal luka kat dalam pula. Doktor cucuk antibiotik dan bagi ubat bengkak.

2.30 petang dapat panggilan kata dah boleh ambil. Doktor bagi ubat bengkak, antibiotik dan iodin. Dia suruh datang minggu depannya buka jahitan. Masa ambil tu Baby dah sedar, mak ai meronta-ronta cakar pintu sangkar nak keluar. Dahlah pintu sangkar tu memang ada kerosakan sikit, silap-silap memang boleh terbuka sendiri. Perjalanan dari klinik ke rumah yang 20 minit rasa lama bebeno dengan trafik light yang asyik merah sahaja. Tak tenang dibuatnya. Pegang stering sambil pegang pintu sangkar takut terbuka.

Balik rumah baru pindahkan dalam sangkar besar. Sebenarnya masih lemah lagi, jalan jatuh jalan jatuh masih longlai. Bawa anaknya nak jumpa maknya, sedihnya alahai anak menderam tak nak dekat. Tak kenal maknya. Pagi tadi je pun baru berpisah. Huhuhu. Saya sampai tengok semula kucing tu, betulke maknya, takut tersalah ambil. Memang ada kucing yang corak macam ni juga ada datang. Agaknya mak dia bau ubat, dia tak kenal.

Saya biarkan anak di luar. Mujur bapaknya ada meneman.

Bapak? Hihi masa dulu yang selalu datang ada 3 kucing jantan. Kalau ikutkan dari rupanya ingat bapaknya yang ni. Jati-jati macam dia. Tapi idak le melayan. Tup-tup yang si oren ni pulak rajin melayan. Ada la sikit warna oren kat belakang telinga.

Jati-jati macam Jantan yang ni tapi sikit pun tak peduli.

Mak masih dibiarkan berehat dalam sangkar. Letak dia dalam bilik dan anaknya dibiarkan lepas dalam bilik yang sama.

Esok pagi. Anaknya masih menderam-deram tak nak. Maknya dah boleh berdiri betul.

Hari ketiga, bukakan sangkar, maknya terus dapatkan anaknya dan menjilat. Tapi anaknya buat dek je dan masih menderam. Huhu sedihnya saya. Anaknya tak kenal mak walaupun saya letak anak bawah perut maknya. Mak masih menjilat.

Hari keempat, Alhamdulillah tengok anaknya dah menyusu pada emaknya. Entah apalah agaknya dicakap maknya malam semalam.

Toy namanya. Matanya unik. Macam serigala.
Anaknya dah kenal bau maknya.

Kedua-duanya makan ubat yang sama cuma dos berlainan. Kaki anaknya masih membengkak tapi masih berlari-larian macam tak ada apa-apa.

Hari Isnin bawa maknya semula ke klinik dan buka jahitan. Doktor kata ok.

Anaknya pula kaki membengkak dan keluar air tapi masih aktif. Cuma ada satu malam, entah macam mana dia terjatuh dalam baldi dan duduk dalam tu semalaman. Tak tahulah sama ada dia cuba untuk melompat tapi memandangkan kaki belakang bengkak dia tak boleh buat apa. Jenuh saya mencari, keliling rumah. Dia tak mengiau walaupun saya melepasi baldi tu. Sejak itu dia tak lalu makan. Esoknya makin teruk dan asyik baring. Akhirnya 2 Julai 2020, si anak mati. Sedih sangat. Sekarang ni saya meluangkan lebih masa meneman maknya takut dia kemurungan. 

No comments: