Thursday, October 27, 2011

Bila Imigran Melebihi Tuan Rumah

bajed ensem

Status: PATI (pendatang asing tanpa izin)
Nama Penuh: Jalur Gemilang, Jalur Lebar kerana badannya berjalur
Nama kontot: Alor
Nama manja: Alor alor /Lalor lalor

Kucing ni datang rumah sejak remaja lagi. Tapi la ni dah meningkat dewasa boleh jadi tambun macam ni. Kucing dalam rumah pun tak segemuk ni. Kucing ni tak disah taraf sebab bapak tak suka kucing banyak-banyak. Jadinya kucing ni duduklah kat luar je tak boleh masuk rumah. Kalau masuk makan pun senyap-senyap. Kucing ni pandai jugak, bila bapak start motor je nak pergi keluar atau masjid, dia dah masuk. Bersenang lenang dalam rumah. Bila dengar bunyi motor balik je dia boleh keluar sendiri. Ada sekali tu, Alor ni tengah makan dalam rumah. Sekali terdengar bapak sendawa. Mencicit-cicit dia keluar tingkap. Aduh kelakar. Camne boleh cam ntah. Bijak juga kucing ni sebenarnya.

Dulu-dulu dia makan apa sahaja yang dicampak hatta nasi bergaulkan minyak goreng ikan. Tapi sekarang sudah lebih, tak mboh dah. Eksen bukan main. Memilih dah, nak sama gak dengan kucing dalam rumah ni... kena ada lauk. Dahlah sekarang ni dia pulak yang memukul kucing dalam rumah ni. Lebey-lebey plak. Mahu je nak membuangnya tapi nasib baik baru-baru ni dia dapat tikus. Kiranya dalam resume tu dah bagus la dah. Mulut je kata nak buang tapi tak akan buang kot sebab pernah buang ibu kucing dan 4 ekor anaknya yang masih kecil dan sampai sekarang mengiaunya tu masih menghantui fikiran. Ibu kucing ni angkut anaknya masuk dalam rumah. Memang kesian tapi rumah teres tak sesuai bela kucing banyak-banyak lebih-lebih lagi kalau jiran sebelah tak suka kucing.

Membela kucing ni SUNAT (baru tau ni dalam pengajian minggu lepas). Tapi ia boleh jadi haram bergantung kepada situasi. Misal kata si suami suka kucing, isterinya tak. Tapi si suami ni bela juga. Last-last yang beri makan dan membersihkan bahan-bahan buangannya si isteri. Sudahnya isteri ni tension, bergaduhlah suami isteri membawa kepada cerai-berai. Maklumlah mula mengungkit antara satu sama lain. Haram jadinya bela kucing tu sebab memelihara kedamaian rumah tangga itu WAJIB.

Sayangi kucing anda!!!

2 comments:

Cendana Kasih said...

laaa...muka si oren ni lagi...cian kat dia...len kali kalo datang KL, bawak dia sama yer..leh bawak tengok KLCC...hahahaha

zarina said...

kena kejutan budaya plak dia nanti..hahaha

Related Posts with Thumbnails