Tuesday, October 5, 2010

Sukan Komanwel Edisi ke-19 New Delhi

Sukan Komanwel sudah bermula. Haritu tengok siaran langsung kat televisyen ramai juga yang sorak kontinjen kita buat lintas hormat masa pembukaan di Stadium Jawaharlal Nehru. Ramai penyokong kot kat sana. Sejak Kuala Lumpur jadi tuan rumah Sukan Komanwel 98 yang lepas berminat sikit lah nak ambil tahu pasal Sukan Komanwel ni. Bangga bila pergi melawat Stadium Bukit Jalil tu. Masa nilah kita nak belajar tentang negara-negara Komanwel dan terletak kat mana. Jadi buka la balik buku ni. Buku ni best sebab berbentuk jigsaw puzzle. Boleh hafal sikit negara ni terletak kat mana sebab kita tengok betul-betul kedudukan setiap negara dan ada tunjuk setiap negara tu terkenal dengan apa. Walaupun konsepnya untuk budak-budak tapi sesuai untuk kita yang dewasa ni nak belajar. Maklumlah otak dah tepu sikit ... hehe.


Tajuk: The Seven Continents of The World
Penerbit: The Five Mile Press Pty Ltd 2004
ISBN: 978-1-74124-473-1
Harga: RM24.90

Sukan Komanwel dilangsungkan 4 tahun sekali. New Delhi merupakan negara Asia kedua selepas Kuala Lumpur yang dipilih sebagai tuan rumah. 2014 akan datang pula diadakan di Glasgow, Scotland.

Komanwel merupakan pertubuhan negara-negara yang pernah dijajah oleh British dan kini telah mencapai kemerdekaan. Melalui Komanwel, Britain dapat mengadakan hubungan dengan negara tanah jajahannya yang sudah merdeka. Negara-negara Komanwel menganggap raja British sebagai ketua Komanwel dan lambang perpaduan. Tu pasallah nampak Prince Charles menyampaikan ucapan masa pembukaan Sukan Komanwel ni menggantikan Queen Elizabeth II.

Semalam, kita dah dapat satu pingat emas melalui Amirul Hamizan Ibrahim, atlit angkat berat. Tahniah Malaysia!

No comments: