Friday, August 31, 2012

Bersyukur Saat Diuji


Tajuk: Bersyukur Saat Diuji
Penulis: Muhd Kamil Ibrahim
Penerbit: Galeri Ilmu S/B, Kota Damansara PJ
ISBN: 978-983-097-351-7
Harga:RM 22 tetapi untuk pemegang kad POPULAR  dapat 20%. Saya suka pergi POPULAR kerana dapat potongan pada masa tu juga untuk semua barang, termasuk alat tulis.

Sinopsis:

Apakah sebenarnya yang dikatakan ujian buat manusia? Apakah tahap kemampuan yang dikehendaki apabila menghadapi ujian? Apakah kemudahan yang bakal diperoleh di sebalik kesusahan dan kesulitan.


Komen:  Buku ni dah lama beli sebelum puasa lagi. Dah raya ni baru free sikit nak membacanya. Sebenarnya dah tahu lama pasal buku ni, dari Pesta Buku Antarabangsa 2012 lagi dah cari. Diperkenalkan oleh makcik sebab makcik selalu ikut blognya. Hari pertama pergi, sold out. Pastu orang tu kata petang esok baru ada.  Pergi-pergi tapi tak sampai pun lagi. Sudahnya memang tak cari di mana-mana, lupa terus dah.  Ni baru beli.

Buku yang menenangkan fikiran.  Sama seperti membaca blognya. Setiap perkara dikongsi dari hati. Di dalam ujian banjir, beliau boleh tersenyum lebar (dapat dilihat di dalam gambar yang ditangkap) walaupun kerugian yang dialami menghampiri RM100,000. Cuba bayangkan bagaimana kalau kita diuji sebegitu, rasanya tak boleh nak senyum macam tu, mesti banyak kekesalan yang timbul di dalam hati. Setiap perkara yang dilalui oleh beliau dihadapi dengan positif. Isi buku ini juga mengingatkan pada kita bahawa kita hidup di dunia ini tujuannya untuk beribadat kepada Allah.

Dan (ingatlah)Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadah kepadaKu - adz-Dzariyat (56)
                                 
Ujian suka dan duka yang kita terima itulah yang menentukan sama ada kita semakin dekat dengan Allah atau semakin jauh daripada Allah.

Beliau juga merupakan suami kepada  Roza Roslan, penulis buku Bukan Sekadar Resepi.



4 comments:

Mummy Eda said...

Menarik ni..nanti nak ikut blog beliau jugalah!
Err..tau tak camana nak buang setting yg kena masuk kod bila orang komen kat blog kita tu? Tulunnnn

Mummy Eda said...

Hihihi..dah dapat dah cemana nak buang "please prove you're not a robot" ;P

zarina said...

haha, sori lambat jawab, so i'm not a robot anymore

zarina said...
This comment has been removed by the author.