Thursday, September 26, 2013

Doa di dalam kesulitan



Ini merupakan doa Nabi Yunus di dalam perut ikan. Semasa mak saya pergi ke Mekah, Ustaz Daud Che Ngah telah menulis doa ini dan dibaca ketika berada di dalam kesulitan.


لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ ، سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
“Tidak ada Tuhan selain Engkau, Mahasuci Engkau. Sungguh, aku termasuk orang-orang  yang zalim.” (Al- Anbiya : 87)

Ketika kita berada di dalam kesulitan / kesukaran pasti hati kita akan merasa gundah gulana. Apabila kita membacanya ia akan memberi ketenangan pada hati. 

 Saya masih teringat lagi ketika kereta rosak di tengah-tengah jalan dalam waktu puncak iaitu ketika orang balik kerja. LDP memang biasanya sesak ketiga-tiga lorong. Kalau dah tersangkut memang tak boleh ke mana-manalah. Memang dah dekat sampai rumah lah juga. Kereta tiba-tiba mati tanpa ada amaran dan betul-betul di lorong tengah.  Buka depan kot-kot la boleh nampak ada kepelikan kat enjin.  Cuba start lagi tak boleh. Terus telefon minta bantuan dari KAPMA. Tapi derang pun tak boleh sampai awal sebab jalan situ sesak dan memang akan sampai lewat. Nak buat camne kan, terpaksa la redha gak menunggu. Masa tu jugak la hujan renyai mulai turun dan memang takdelah orang tolong. Bateri telefon pula dah low masa tu. Susah gak la kalau orang tu nak call semula. Sementara menunggu tu mulalah baca doa ni tanpa henti. Cuba lagi start enjin, Alhamdulillah tiba-tiba boleh start.  Telefon orang KAPMA tu balik, tak payah datang kereta dah boleh start. Terus pergi woksyop yang lebih kurang 2km lagi di depan. Jenuh juga mekanik tu mencari sebab-musabab yang menyebabkan mati tiba-tiba. Tak ingat dah apa nama yang bocor tapi adalah dia betul-betulkan . Servis memang sentiasa mengikut jadual jadi memang tak sangka akan mati tiba-tiba camtu. 

Pengajaran selepas tu:

 1.Sentiasa memandu di lorong kiri sebab takut tiba-tiba mati lagi tengah jalan senanglah nak berhenti di tepi, tapi adalah dalam 2 minggu je, mana boleh tahan asyik duduk kiri je hehe.

2.Sentiasa bawa bateri telefon spare
 
3. Sentiasa simpan nombor telefon highway yang biasa lalu.

Doa ini sentiasa terpahat di dalam hati bukan sahaja ketika dalam kesulitan.

No comments: