Tuesday, August 25, 2020

Kuih Serikaya Tulang

 Ni resipi orang dulu-dulu jadi tiada ukuran yang tepat dan main agak-agak. Guna ubi keledek yang beli masa pergi Cameron. 

Jadi ikutlah besar mana loyangnya.  Agak-agaklah bancuhannya. 

Bahan-bahannya:

Keledek, gula kabung, telur 2 biji, santan, tepung jagung.

Haritu beli 3 jenis ubi, kulit ungu dan isi ungu, kulit ungu dan isi kuning, kulit kuning dan isi kuning. Dapat 3 jenis kudapan petang, ubi rebus, kuih keria dan serikaya tulang.

Untuk loyang saiz ni saya guna 3 biji ubi. Kupas kulitnya dan potong bentuk macam ni kiranya itulah pasal dipanggil 'tulang'. Tabur-tabur dalam loyang.

Kukus dulu ubi ni bagi empuk sikit. Sementara tu kita buat serikayanya. Dalam periuk lain, cairkan sekeping gula kabung yang bulat tu. Dalam pinggan lain pula, pecahkan telur, kacau dengan santan dan masukkan sedikit tepung jagung yang dibancuh dengan air supaya dia jadi pekat. Bila gula kabung tadi dah cair, masukkan bancuhan santan tadi dan kacau laju-laju supaya telur tadi idak masak kat dalam tu, nanti nampak dia berketul-ketul pula. Api sederhana perlahan. Bila dah nampak macam pekat sikit, terus masukkan dalam keledek yang dah empuk tadi. 

Bila dah masukkan bancuhan serikaya tadi, sambung kukus tapi sekejap je biar dia pekat sikit.

Ok dah masak. Gambar kelabu sebab baru masak dan berasap. Sedad dimakan dalam keadaan sejuk. Jadi masuklah dalam peti ais sebelum makan. Ceduk je dalam mangkuk. Asasnya sama dengan kuih Lengat Pisang ni.


No comments: