Tuesday, March 15, 2011

Bunga Telur

Baru-baru ini hadir kenduri kahwin sepupu di Pengkalan Pegoh. Mak Ngah ni kreatif sikit so kebanyakan hasil hantaran, goodies bag semuanya buat sendiri dan kitar semula barang-barang yang ada kat rumah. Jimat kos.

Mak Ngah dan sepupu ni(pengantin) memang pandai mengait so bunga telurnya pun dikait dan guna benang yang ada kat rumah.

Orang sekarang ni kebanyakannya bagi gula-gula untuk tetamu tetapi Mak Ngah masih kekal cara tradisional, bagi telur. Banyaknya, jenuh ni nak rebus esok dah kenduri. Tetapi bila semua saling tolong-menolong semuanya beres!

Basuh dulu telur ni. Bersih dan halal.

Orang kata, kukus mengurangkan risiko untuk pecah.

Ada juga rebus cara macam ni. Bubuh dalam plastik.

Isi air dalam plastik ni, ikat dan cucuk plastik ni bagi keluar udara. Guna api kecil.

Untuk mempastikan telur ni betul-betul dah masak, kitaorang pun buat ujian (tengok video kat bawah). Pusing telur tu, tengok kalau telur tu berpusing ligat je maksudnya dah masak(mungkin sebab dah masak bawahnya jadi berat). Cuba bandingkan dengan telur mentah, bila pusing dia tak boleh berdiri. Bukanlah semua telur yang diuji. Uji sebiji je untuk nak tengok berapa minit dah masak.

Bunga pahar juga dikait dan bunganya buat sendiri. Eksklusif. Memang tak akan dapat di kedai.


Menggunakan kertas dari majalah terpakai untuk buat rangka bekas telur ni.

Next kenduri ... di Bukit Antarabangsa

video

1 comment:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

as salam, bekas bunga telor mengait tue dah lama x tengok.. macam dulu2...cantik

Related Posts with Thumbnails