Thursday, March 31, 2011

Putu Piring

Hari tu tengok putu ni kat sini, dah saya ada kat KK ni so, anytime boleh beli. Putu ni diperbuat dari tepung beras dan tepung pulut dan dalamnya ada kelapa. Mak cik saya pernah jual putu ni kat KL tapi tak laku. Orang KL tak pandai makan sebab derang suka yang gula/manis je.

Putu ni lembut je rasanya, tapi ni dah tereksiden dalam perjalanan pecah jadinya.

Kat lembah, tapak Pasar Tani/Pasar Minggu


Kak Rodziah ni dah 10 tahun meniaga. Putu ni guna tepung yang dikisar sendiri. Sesetengah orang guna tepung yang dah siap jual so hasilnya tak elok. Putu akan jadi keras dan warnanya agak kekuningan. Kalau pakai tepung kisar sendiri nampak putih bersih. Payah nak buat adunan ni, anaknya sendiri pun tak dapat kuasai lagi. (tetiba saya jadi peramah soal jawab akak ni hehe)

Yang depan tu intinya, kelapa.


Kukus

Sekejap je dah masak..dalam 10 minit kot.

Orang kuale yang duduk kat KL tu kalau rasa teringin nak makan boleh cari kat pasar malam Kajang atau Batu Caves, tapi bukan buat kat situ, dia jual je. So tak merasalah panas-panas. Pelanggan akak ni yang bagitau.

Sekian. Terima kasih :)

3 comments:

Myra Jay said...

sedapnyee... tringin la nk mkn. dh lama tak makan putu piring

Cendana Kasih said...

nanti kalo datang KL, belikan aku putu ni rm5.00 yer... (kompom) ko letak jer dalam esbox dulu pun takpe...nanti sampai kat umah aku ni, aku kukus balik

zarina said...

Myra: Jemput datang Kuala Kangsar :)
CK: sian kawan aku ngidam..haha..ok bos ujung bulan ni aku bawak

Related Posts with Thumbnails