Wednesday, September 29, 2010

Jalan-jalan Pi Penang 4 - 5 Sept 2010

Dah lama tak pi Penang, rasanya last masa sekolah dulu, zaman 90-an. Masa bapak kerja kat Pulau Pinang. Setiap kali cuti sekolah mesti pi Pesta Pulau Pinang, naik feri, pi Padang Kota, pi Komtar dan banyak lagi kawasan sekitar yang menarik. Dah besar ni baru berkesempatan jalan ke sana. Walaupun bulan puasa, tak kisah jalan-jalan ni. 2 hari sahaja. Dari Kuala Lumpur naik flight. Perjalanan lebih kurang 45 minit. Di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang senang je dapat bas pergi hotel di Batu Feringgi. Menggunakan bas sebagai pengangkutan di sana memang menjimatkan. Rapid Penang pun bagus diaorang sedia membantu kalau tak tau macam mana nak pergi tempat-tempat yang nak dilawat. Bas pun tak payah tunggu lama, banyak je. Kesuntukan masa membuatkan kami melawat tempat-tempat yang terpilih sahaja. Dengan bantuan peta yang memang lengkap tersedia membuatkan terasa macam omputih pi melancong je lebih-lebih lagi bawa beg galas ngan kamera di tangan. Kalau tak tau tanya je sesiapa. Malu bertanya sesat jalan.


Komtar (Kompleks Tun Abdul Razak). Dapatkan bas di sini. Tengok je peta dan papan tanda kat situ. Rupanya ada bas percuma kat Penang ni. Tengok tanda CAT (Central Area Transit) kat bus stop.


Hard Rock Hotel, Batu Feringgi.

Ingin mengenali P.Ramlee
Rumah P. Ramlee

Tempat bersejarah. Benteng pertahanan yang digunakan sebagai pangkalan tentera dan pentadbiran Syarikat British East India. Buka buku sejarah balik ni.


The World's Largest Toy Museum
Muzium yang penuh dengan patung mainan. Menarik juga. Bayaran RM10 bagi warganegara. RM20 bukan warganegara.

Antara patung yang banyak terdapat kat muzium ni. Doraemon dan kawan-kawan. Banyak lagi karekter yang menarik seperti X-Men, Matrix, Shrek, Barbie dan banyak lagi. Ada lebih 100,000 patung dan model yang terdapat di sini.

4 comments:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

zarina...tak borong jeruk ker?

zarina said...

beli cenderamata je..dulu2 kalau p penang asyik beli buah pala je..jemu dah :)

Anonymous said...

Banyak lg yang tak diexplore lagi tu...

zarina said...

Jika ada kelapangan akan explore lagi