Wednesday, October 24, 2018

Persediaan ke China

1. Pasport
Utamanya mestilah pastikan pasport sah laku lebih 6 bulan daripada tarikh akhir kita balik ke Malaysia.

Contoh:

Tarikh tamat pasport : 4 April 2019

Tarikh balik ke Malaysia 17 September 2018.

Berkali-kali mengira dengan jari, weh macam dekat sangat nak mati pasport ni. Habislah kalau tersangkut di imigresen nanti.

Oleh itu mari kita gunakan teknologi yang lebih tepat untuk mengira. Google time and date dan keputusannya:



6 bulan 19 hari lagi sebelum pasport ini tak boleh digunakan. Ok selamat.

2. Visa
Boleh dapatkan maklumat dengan google berkenaan visa ke China. Boleh download borang dan isi siap-siap atau online rasanya. Tapi saya print borang, senang tulis masa tenang. Hihi. Gambar diperlukan. Kena cakap dekat orang studio tu visa ke China. Taulah dia syarat yang diperlukan. Background putih. Sebelum ini saya ingatkan boleh je pakai gambar Visa umrah. Lain rupanya. Kecil sikit saiz.

Untuk dokumen lain yang diperlukan dan cara nak mohon boleh rujuk di sini.

3. Kit bekas air
Seperti biasa bila melawat tempat yang confirm tiada paip di dalam tandas. Bekas air ini akan jadi keperluan. Sepanjang berada di sana, hanya jumpa satu toilet sahaja yang ada bidet (masa melawat panda). Ingatkan masa pergi ke masjid, adalah paip dalam tandas, rupanya tak ada juga. Adoi.

Boleh lipat dan kepilkan dalam hand bag atau klipkan sahaja di hand bag.

4. Pocket Wifi
Bagi memastikan kesinambungan perhubungan sepanjang masa antara Malaysia dan China, tempah wifi dari Malaysia lagi.

5. Makanan.
Kami sampai 10.40 malam. Memang plan stay di airport sementara tunggu pagi. Jadi, prepare baju sejuk, stokin, pencuci muka, berus gigi, ubat gigi letak dalam bagasi yang bahagian atas. Senang capai nanti. Bekalan makanan untuk kudap-kudapan juga jangan lupa sementara menunggu hari esok. Mana nak tau di airport ada kedai apa.

6. Itinerary.
Apabila jalan sendiri. Kerja kena lebih. Cari maklumat tentang tempat, pengangkutan, cara nak pergi, baca pengalaman orang  dan lain  Screen shot dulu apa maklumat penting dan download laluan subway. Walaupun boleh je google masa dah sampai sana, tapi persediaan dari awal kan lebih bagus.




No comments: