Monday, October 28, 2013

Cuti-cuti Malaysia





 Minggu lepas di Dewan Jubli KK ada Karnival Membaca Satu Malaysia Pemantapan Nilai-nilai Murni. Nampak banner di perpustakaan tapi tak ada tulis apa aktiviti yang diadakan.  Gigihlah menelefon ke Perpustakaan Negara nak tanya apa aktivitinya, kot-kot la ada orang jual-jual buku.  Sekali bila p, aduh lebih sesuai untuk budak sekolahlah, ada ceramah dan aktiviti berkaitan budak-budak sekolah, satu gerai je jual buku itu pun buku latihan. Ada jugaklah agensi kerajaan buat pameran. Syeikh Muzaphar pun ada datang. Nasib baik ada Tourism Malaysia buat pameran. Boleh gak tengok brosur yang menarik. Yahoo cuti-cuti Malaysia!

2014 Tahun Melawat Malaysia. Banyak juga aktiviti menarik yang  orang tempatan sendiri boleh sertai.

Antaranya:


Pakej Berbasikal Kedah Darul Aman – pakej dari RM15 hingga RM400. Berbeza ikut berapa hari dan tempat yang dilawati. Transportnya basikal sahaja. Seronok gak tu, dah lama tak naik basikal. Misalnya:
 Alor Setar Saturday Nite Ride. RM15/per pax (min 4 pax).
Tour: Cycle via Menara Alor Setar, Pekan Rabu, Masjid Zahir, Balai Nobat, Rumah Kelahiran Tun Mahathir Mohamad, Muzium Negeri, Gunung Keriang, Muzium Padi.
Activities: Cycling, Sightseeing.

Di Perak, pakej berbasikal di Lenggong. 2D 1N Eco Tourism Cycling To Lenggong Heritage Site (Min 2 pax)

From RM570/pax. Inclusive Visit to Lenggong Archaeological Gallery cottage industry, Ikan Pekasam factory, Fish or Shrimp Cage, Deer Farm, Kekabu Waterfall and Lenggong Town. 

1 x Breakfast, 1 x Lunch, 1 x Dinner, 1 night stay, Licensed Tourist Guide, Entrance Fees, Transfer in & out, Bicycle usage for 1 day around Lenggong. Travel Insurance.

Kalau di KL pula Kuala Lumpur By Cycle pusing-pusing KL
Package Per Person RM10 per hour (free  and easy). Ada juga by Group RM45 Per Person (min 8 person – max  10 person)

Ada juga Gourmet Tour Package. Including Cooking Lesson. Masakan India dan Cina di Penang. Masakan Melayu di Langkawi. Ni memang pakej berkaitan kulinari je.  

Rupa-rupanya ada Safari Park dekat Bukit Gambang dan ada Night Jungle gak. Baru tau ni. 

Perak Homestay pun best. Banyak rupanya Homestay di Perak ni antaranya Klah, Bagan Datoh, Kampung Beng dan banyak lagi. Aktiviti kat sini sama ada demo menoreh getah, sukan rakyat, persandingan olok-olok dan lawatan ke kawasan IKS. Semuanya ikut apa yang menarik yang dianjurkan oleh penduduk kampung tu, misalnya kat Pendiat boleh tengok Pusat Pembiakan Tuntung.

Pakej dari RM100 per pax – RM 280 per pax ikut hari. Minimum 20 orang


Mula-mula malas nak ambil poster ni sebab tak tau nak letak mana, sekali orang tu kata kalau laminate boleh buat table mat. Hmmm tak terpikir pulak sebelum ni. Menarik, sambil makan tu leh tengok gambar yang mendamaikan ni.



No comments: