Wednesday, January 24, 2018

Beli Selipar Jepun di Madinah - Umrah 30 Nov - 10 Dis (Bahagian 7)

Ketika membuat persiapan nak berangkat, tersenarai selipar dalam list cadangan travel agency. Biasa pergi travel satu kasut sahaja untuk semua keadaan. Tak terfikir pula pakai selipar. 1st time pergi umrah, tak tahu keadaannya. Bawa selipar dan uncang kasut. Uncang kasut ni sebenarnya beli untuk mak masa mak nak pergi Mekah. Masa tu baru duk Kolumpo. Beli di Mydin KL tapi mak dah ada jenis kain. Akhirnya yang saya beli ni pakai untuk diri sendiri rupanya. Fuh lama tu usianya daripada tahun 90-an.
Uncang selipar

Ramai yang menasihat, selipar dibawa bersama kerana ada kemungkinan masuk jalan lain dan keluar jalan lain. Nanti tak jumpa selipar. Walaupun ada rak kasut, tapi ramai tu di masjid, mau tak jumpa nanti. Petugas masjid tu sendiri berpesan. "Seliparnya jangan ditinggal, bu." Selipar yang dimasukkan dalam uncang diletak di hadapan sejadah (antara saf).

Satu hari tu, tertinggal pula uncang. Plastik pun tak bawa. Takkan nak bawa kasut terbuka gitu. Nak sujud pun rasa semacam je. Akhirnya, kami sebilik letak kasut di rak kasut yang terletak di pintu masuk. Alhamdulillah, balik solat, selipar masih ada di kedudukannya.
Ni rak kasut bahagian luar. Saya letak rak di dalam. Lihat tu betapa bercelarunya kasut ni. Memang kena ingat jalur berapa baris berapa ni.

Keesokan harinya, kami nak ke Raudhah, jadi tak naklah bawa uncang ni. Menyusahkan. Letak di rak semalam. Sementara nak tunggu isyak, terasa nak pergi toilet. Cari selipar. Selipar tak ada. Uncang kosong. Kasut kawan yang dua lagi ada. Tak mungkinlah salah tempat. Saya pinjam kasut kawan untuk ke toilet dan pergi cari kedai beli selipar.

Boleh pula tak jumpa kedai yang jual kasut berdekatan masjid. Dekat nak sampai hotel dah, ambil je selipar yang ada. Selipar jepun 5 riyal. Sampai di masjid, letak balik di tempat rak yang hilang tadi bersama kasut rakan sebilik. Bukannya tak serik tapi sebab nak pergi Raudhah, malas bawa. Balik dari Raudhah. Alhamdulillah selipar jepun saya masih ada. Rupa-rupanya selipar kawan yang saya pinjam tu pula yang hilang. Waduh-waduh sebelum isyak tadi memang perasan uncang selipar macam dibuka ikatan. Saya ikat semula, rupa-rupanya hilang juga. Kawan saya balik berstokin ajelah cari kedai kasut tadi. Dia beli kasut 10 riyal. Macam kasut crocs yang besar tu. Dalam perjalanan balik kami gelak-gelak bercerita. Masih teringat selipar lama. Walaupun 10 ringgit je tapi selesa.

Bangun pagi, tengok telefon. Baca WA Group kumpulan bahasa Arab, ustaz letak poster di bawah ni. Wah seakan mengetahui perasaanku ketika itu. Macam takjub pula rasa, sebab ustaz tu memang sangat jarang forward something dalam group tiba-tiba bab kasut ni keluar.

Takjub kan? Hehe, jangan takjub sangatlah. Allah berada dekat dengan kita lebih dekat daripada urat leher tu pun ko tak pernah rasa takjub gitu sekali. Heheheh.

Surah Qaaf: 16

Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya.

Ok muhasabah. Lupakan perihal kasut tu dah. Selipar jepun ni sedia memberi khidmat. Bila jalan ke masjid dan nampak selipar jepun sepesen je gelak sendiri. Ni mesti geng hilang kasut jugak. Sejak haritu memang tak pernah tinggal kasut di rak dah. Kena ingat bawa uncang.

Sebenarnya bukan sahaja kasut, ada lagi yang hilang. Aduhai la entah kenapa boleh lupa. Salah sendiri. Sejadah kain zaman dulukala. Sejadah ni memang biasa bawa travel sebab senang digulung-gulung atau dilipat-lipat. Masa pergi masjid memang sentiasa diselempangkan di bahu. Tersedar hilang bila nak solat kemudiannya. 'Eh! Tadi last masa kat kedai makan, tak ingat pula ada pegang ke tak.'

Hmm ... tak apalah dah biasa travel sejadah tu, mungkin dia nak mencari kedamaian hati di bumi Madinah. Hahaha.

Lepas tu gantilah sejadah dengan pashmina beli masa kat Turki. Special sikit ada sign Uthmaniah. Nak ganti kain batik, takkanlah, kan. Sempat 3 kali pakai jadikan sejadah. Tersedar hilang bila nak solat kemudiannya. "La tadi last rasanya ada ikat di leher." Wawawa, pashmina pun nak mencari kedamaian hati jugak ke? Selama ni tak pernahlah lupa begitu sekali sampai tak boleh nak keep track balik last pegang benda tu bila. Sudahnya, lepas-lepas tu tak ada apa dah pengganti sejadah. Kalau tiada tempat yang berpermaidani dan terpaksa solat kat simen, bantai aje la.

Tapi di Mekah beli sejadah baru. Supaya tak lupa kewujudannya, ikat di tangan je. Ok! Sejadah ni akan jadi sejadah travel yang baru. Travel ke mana kita lepas ni? Yuhuu are you ready?





No comments: