Tujuan ambil tanpa aircond.. boleh la jenguk-jenguk kepala keluar. Masa kecil-kecil dulu kan seronok kalau naik kereta bukak tingkap (walaupun bahaya) - sambil buka mulut makan angin hehe |
Ni kepala kereta kami. Kami duduk di gerabak akhir, yang keempat. |
Setelah melintasi jambatan, perjalanan bertambah menarik
apabila melalui Wampo Viaduct. Masing-masing bergerak mencari tingkap yang kosong untuk nak
ambil gambar dengan lebih jelas. Untung juga kami di gerabak akhir sebab ada
pintu yang membolehkan kami bergambar di bahagian belakang.
Bayangkan dekatnya landasan dengan gunung. Selekoh, tak boleh laju-laju melintasi ni |
Punyalah dekat sampai boleh pegang. |
Destinasi akhir, |
Pukul 11.30 sampai di stesen terakhir Nam Tok. Di sini ada
Sai Yok Noi Waterfall dan Sai Yok Noi National Park. Di sini juga popular
dengan Erawan Falls. Orang ramai boleh
berhenti rehat di sini menikmati pemandangan air terjun hingga pukul 2.30
sebelum gerak balik. Cuaca panas membahang, adoi tak semangat nak tengok air
terjun dan mencari maklumat tentangnya. Dekat sini banyak kedai-kedai tapi yang
halal tu tak dijumpai. Nak makan som tam, tetiba nampak pulak sebelahnya ada
daging. Entah daging apa ya.. sudahnya kita orang minum coconut shake je.
Roti young coconut ditambah isi kelapa dan diletakkan di dalam kelapa. Presentation tak kalah tu. Saya ambil roti pisang, dalamnya isi potongan pisang. |
Ada 5 jenis roti dan harga antara 10 hingga 40 baht |
Lagi
20 minit kereta api nak gerak balik barulah kami berjalan di gerai-gerai
kawasan bawah. Ya Allah rupanya ada gerai halal bermotor dekat situ (depan 7 Eleven). Nyesal tak turun awal-awal. Penjualnya orang
Kelantan, kahwin dengan orang Thai. Jauh tu merantau sampai sini. Tepung macam
roti canai yang diisi telur gula dan pelbagai campuran lain ikut menu. Sedap.
Rasa macam roti boom pun ada.
Sementara orang lain lawat kubur, kita jalan-jalan di kawasan sekitar, |
2.30 petang, kereta api bergerak balik melalui jalan yang
sama. Panas semakin membahang semua orang pun dah melepek je. Pukul 4.00 sampai
di stesen Kanchanaburi dan berhenti dalam 1 jam untuk melawat kubur tawanan
perang. Tapi kitaorang tak pergi, lepak kat situ je makan roti aiskrim. Pukul 5 bergerak balik. Dalam jadual katanya
sampai ke stesen Bangkok pukul 7.30. Seperti biasa, kereta api ni asyik delay
je, pukul 8 lebih baru sampai. Keseluruhannya memang best walaupun seharian
berjalan. Banyak pengalaman menarik.
Ringkasan waktu perjalanan (alih bahasa daripada website)
06.30 bergerak dari stesen Bangkok Hualamphong. Beroperasi
Sabtu dan Ahad sahaja.
07.40 tiba di Nakhon Pathom. Berhenti 40 minit untuk orang ramai melawat Chedi (temple
berbentuk kon). Ada pasar pagi di kawasan tu, jadi untuk yang beragama Islam
boleh ronda-ronda di situ.
09.27 tiba Kanchanaburi, berhenti sekejap je, tak turun.
09.35 tiba stesen River Kwai Bridge dan berhenti 25 minit.
10.00 bergerak dari stesen River Kwai Bridge, melintasi
jambatan dan terus perjalanan melalui Wampo Viaduct
11.30 tiba stesen Nam Tok
11.30 tiba Nam Tok Sai Yok Noi. Ini merupakan kereta api
terakhir yang beroperasi di sini. Masa untuk melihat air terjun.
14:25 tinggalkan Nam Tok Sai Yok Noi
14:25 tinggalkan stesen Nam Tok dan kembali ke selatan
15:53 tiba di stesen Kanchanaburi dan berhenti 60 minit
untuk melawat kubur tawanan perang
16:53 tinggalkan Kanchanaburi
19:25 tiba di stesen Bangkok Hualamphong
Informasi tetang Bridge Over The River Kwae ini agak tersorok di sebelah kanan dan agak jauh dari jambatan. Di saat akhir baru nampak. |
Di Nong Pladuk, batu peringatan yang menyatakan landasan keret api maut bermula di sini. |
The Bridge over the River Kwae telah dibina ketika Jepun
mengisytiharkan perang terhadap Amerika Syarikat dan England yang akhirnya
menjadi sebahagian daripada Perang Dunia Kedua. Jambatan ini mula dibina pada
Oktober 1942 dan siap pada Oktober 1943. Pada 16 September 1942 tentera Jepun
menandatangani kontrak dengan kerajaan Thai untuk membina laluan kereta api
yang strategik dari Thailand ke Burma (kini Myanmar). Laluan bermula dari
stesen Nong Pladuk dan merentasi River Kwae Yai di Ban Thamakhan di daerah
Muang, wilayah Kanchanaburi.
Lintasan kereta api ini merentasi sempadan Thai-Burma dan
bersambung dengan laluan kereta api Burma di stesen Thanbyuzayat. Panjang
keseluruhan lintasan kereta api ini adalah 415 km: 303,95km di Thailand dan
111,05 km di Burma. Tahanan perang diambil dari Malaya, Singapura, Indonesia
dan negara lain yang berdekatan untuk memaksa mereka membina landasan ini.
Mereka diletakkan di kereta api arah selatan dan turun di stesen Banpong.
Mereka terpaksa berjalan kaki sejauh 51 km untuk ke Kanchanaburi.
Tahanan perang juga terdiri daripada tentera British,
Australia, Belanda serta Malaya, China, Vietnam, India dan Burma. Malah ada buruh dari
Jawa berjumlah 2000 orang. Pembinaan landasan ini sangat sukar dan memerlukan
banyak tenaga kerana terpaksa menempuhi hutan tebal, gunung-ganang dan berdepan dengan haiwan
buas merata-rata. Bahagian yang paling susah adalah untuk membina jambatan yang
melintasi River Kwae. Tugas yang berat ini berterusan dari siang hingga ke
malam sehingga ada di antara mereka yang kebuluran dan dijangkiti malaria.
Kekejaman perang ini telah meragut nyawa 100, 000 tawanan
perang dan buruh paksa. Ini yang menyebabkan landasan ini dipanggil landasan
kereta api maut. Semasa perang berlangsung, jambatan ini telah dibom. Akhirnya
Jepun menyerah diri pada 15 Ogos 1945. Setelah perang tamat, kerajaan British menjual
landasan dan perkakas landasan ini kepada kerajaan Thai dengan harga 50 juta
baht. State Railway Thailand telah membaik pulih jambatan dan menggantikan besi
yang musnah. Akhirnya ia digunakan sehingga kini.
No comments:
Post a Comment