Wednesday, April 20, 2016

Tip Jalan Sendiri (Bangkok) Bahagian 3

LRT

Pengangkutan ke mana-mana memang senang dengan LRT. Kalau di Thailand dikenali dengan  MRT (Subway) dan BTS-Skytrain. Mudah dibaca sebab tak banyak Line. Tak macam di Jepun, pitam menengoknya. Senang je nak ajar kawan. Ok yang ni macam Kelana Jaya dan yang ni macam Gombak. Yang ni macam Ampang, dan ni tanda bulat ni macam KL Sentral atau Masjid Jamek sebab transit. Seeloknya dari Malaysia dah tengok dulu macam mana alirannya jadi bila sampai sana dah senang nak cari. Setiap stesen ada diletakkan peta stesen-stesen ni. Free je boleh ambil. Belakang tiket pun ada letak nama stesen-stesen.

Ada setengah tempat, mesinnya boleh guna duit kertas tapi kebanyakan BTS guna duit syiling. So kalau tak ada syiling kena tukar dulu duit kat kaunter. Tengok dekat peta, stesen yang kita nak pergi tu berapa Baht dan ikut arahan mesin.

Yang paling seksa bila keluar time derang pergi/balik kerja. Sepadat-padatnya. Fuh. Jadi kena baca peta untuk cari laluan yang pendek dan lompat-lompat stesen supaya tidak bertembung dengan kepadatan tapi Alhamdulillah derang jenis berbaris masuk lrt.

Bajet
Orang yang pegang beg ni juga kena tegas supaya tidak dibelanjakan ke perkara yang sia-sia. Haha.. saya tak berapa tegas so ada juga benda yang sia-sia terbeli.

Masih mengamalkan konsep kongsi bajet dengan kawan yang diletak dalam beg comel pink ini untuk mengelakkan tercampur duit sendiri. Bajet yang dikongsi dan dikumpul lebih awal untuk bayaran LRT, teksi, makan dan minum, tiket masuk dan tandas. Tentu ramai yang tak boleh nak agak, berapa nak belanja kan? Saya letak kan di sini untuk panduan.

Makan di restoran untuk dua orang:
Iced Lemon Tea 2 - THB 50
Mango Salad 1  -  THB 109
Nasi Kukus 2 – THB 20
Tom Yam 1 –THB 199
Jumlah : THB 448
Sebenarnya cukup je kalau makan tomyam tapi kerabu mangga kan special di sini. Haruslah rasa hehe.
Yang ni ada tiga lauk. Sudah semestinya harga lebih mahal dari contoh di atas. Hari pertama sampai ada kebuluq sikit. Tomyam, kerabu betik dan ikan masak halia.

Di gerai biasa kami makan roti, harga antara THB 20-35

Drinking Water 750ml – THB 10 di kantin stesen Bangkok tapi ada juga yang jual THB 12. Kalau saiz besar lagi THB 35. Jus oren satu botol ikut saiz antara THB 20-40. Panas di sini, satu botol memang tak cukup. Air kelapa memang banyak jual. Antara THB 20-25

Teksi, meter bermula dengan THB 35. Kami naik pukul 5.40 pagi. Jalan belum sesak. Perjalanan 15 minit sahaja THB 45. Naik teksi memang pilihan terakhir sebab senang lagi naik LRT sebenarnya cuma kena banyak jalan kaki ajelah.

MRT/BTS dalam satu hari ada yang THB 200. Sebenarnya boleh kurang lagi tapi haritu tersalah baca peta dan terpusing jauh sedangkan boleh transfer di stesen terdekat. Purata dalam THB 140.  Itu sebabnya nak pilih hotel pun kena pilih tempat yang strategik dekat dengan LRT dan tempat yang jadi tumpuan ramai orang sebab kadang-kadang boleh jalan kaki je dan jimat duit LRT. Bagi yang banyak berjalan, boleh ambil one day pass, unlimited rides, all day long. Kalau tengok di website haritu 130 baht. Tiket sehala harganya 15-52 baht bergantung kepada berapa stesen yang kita pergi.

Masuk toilet THB 3.

Nasi kukus di 7 eleven THB 15.

Aiskrim kelapa di Amphawa Floating Market THB 35

Untuk tiket masuk mana-mana tempat boleh check dekat website.

Thai massage kalau kedainya di dalam pasar raya, memang mahal lagi. Di amphawa floating market, relax massage (kepala hingga setengah badan)THB 150. Memang melegakan.

Orang Thai

Tak jauh beza orang Thai dengan orang Malaysia. Dua kali tersilap, tengok orang tu pakai tudung gaya naelofa ingatkan orang Malaysia. Sekali siam da!! Yang lawaknya, ada sekali tu saya tengah tengok beg di satu kedai ni sambil tunggu tuannya datang. Sekali ada orang tegur, “Raka thaorai? “(Berapa harga?) Nak balas, bukan saya yang jualnya tapi tak reti nak cakap so cakap je “Mai khao jai” (Saya tak faham.) Sambil gelak-gelak orang tu cakap, eh takkanlah tak faham (gitulah rasa-rasa maknanya) Haha.

Kebanyakan yang jumpa memang peramah dan siap tanya nak pergi mana. Hurm kadang hairan jugak, adakah muka macam tercangak-cangak tak tau nak pergi mana hingga derang tanya dulu. Tapi kenalah sentiasa berhati-hati, ya. Nampak macam peramah, tapi manalah tau kot ada yang ambil kesempatan. Memanglah kena bersangka baik, tapi ni tempat orang yang kita tak kenal, so dalam kita duk bersembang tu, jaga-jaga sikit barang kita.

No comments: