Sunday, December 9, 2018

Debaran di Kaunter Imigresen (Chengdu, China 12 Sept – 18 Sept)


Teksi dari Chunxi Road ke airport 54 RMB (RM34). Kami sampai awal di airport jadi lepak-lepak di situ sambil tengok sourvenir yang boleh dibeli. Flight malam.
 
Bahagian Departure. Panda panda panda

Tempat simpan bagasi, 0-6 jam untuk beg saiz besar (ada ukuran tertentu) 20RMB, Saiz sederhana 12RMB, saiz kecil 8RMB.
Pukul 8 malam dah nampak kaunter Air Asia akan dibuka. Kami jadi orang pertama yang tunggu di barisan dan diikuti orang lain.  Memang kami berdua juga la yang bertudung. Menjadi orang pertama yang selesai check in bagasi dan orang pertama yang menuju ke imigresen.

“Hello, ni hao?” Excited tegur pegawai tu dulu.
Dia belek-belek pasport sambil tanya dalam BI, “Berapa lama tinggal di Chengdu?” Sambil kira dengan tangan, 12,13,14,15,16. 5 days (padahal sampai 18hb. Tak expect dia akan bertanya soalan)
“Tujuan datang ke Chengdu?”
Vacation
“Ha?”
Visiting.”
Tourist?”
Yes.”
Kakak yang berurusan dengan kaunter sebelah boleh lepas je tanpa banyak soal.

Pegawai depan saya tu cakap dengan kaunter sebelah. Cakap mandarin tapi macam gayanya … ni translate ikut rumusan sendiri ya. Biji butir sebenar idaklah tau, “Eh kenapa bagi lepas?”
 “ Habis tu, dah tak ada apa-apa masalah.”

Pegawai tu panggil seorang lagi rakan di belakang. Ketua dia kut. Perempuan.

Ha sudah, dup dap dup dap pulak rasa di hati. Saya syak sebab pasport dah nak mati je. Banyak pula soal ni.

Kedua-duanya cakap Cina sambil belek-belek pasport. Yang saya faham, “ …. tapi, Malaxiya!. Malaysia diulang banyak kali.

Kali ni pegawai perempuan tu pula tanya.
“Di Chengdu pergi mana?”
“Tengok panda.” Derang senyum je. Sudahnya lupa dah nama tempat lain yang pergi. Pegawai seorang tu masih belek-belek pasport. Saya perasan dia berhenti di muka surat yang ada cop imigresen warna hitam.
“Awak boleh cakap mandarin?”
Little. Ni hao?”
“Datang seorang?”
“With my sister. Over there,” Kakak yang dah lepas tadi patah balik belakang dan tanya pada pegawai tu, “Any problem?”
No! Chengdu tinggal di mana?”  Bla bla airbnb bla bla.
Lepas tu baru pegawai lelaki tu cop pasport.
“Xie xie.” Fuh.
Kaunter security pula. Letak beg. Pastu derang “bla bla bla ” cakap mandarin sambil sebut-sebut Malaysia.
Adoi la siap kena berhenti lagi screen seluruh badan. Orang lain yang sebelum ni tak kena pun. Ikut sahajalah arahan. 

Alhamdulillah lepas. Cepat-cepat saya buka pasport muka surat yang ada cop hitam. Saudi Arabia!.’Woit derang ingat saya ni terrorist ke apa?  Punya la banyak dalam tu cop Jepun, Thailand, Vietnam. Dia boleh perasan Saudi Arabia sebab visa umrah yang melekat dalam tu satu kertas A4 yang dilipat. So memang jelas sangat terus buka di halaman yang tu.

Tak apalah, derang buat kerja untuk negara. Kita pun tak ada buat perkara yang salah. Chill. Ya begitulah pengakhiran pasport saya. Akan renew bila ada keperluan nanti.

Mengimbas semula tabiat orang sana. Agak kasar dan tak layan orang. Tapi ehh jangan buat kesimpulan begitu untuk semuanya. Ada satu teksi ni dia menunggu di tepi jalan. Kami memang nak cari teksi sebab tukar tempat penginapan. Tunjuk dekat dia nama jalan. Dia geleng kepala maksud tak pergi.  Jadi kami tunggu je la disitu dengan tenang dan sabar dalam cuaca yang mendung menanti teksi yang lain. Dalam 10 minit kemudian dia keluar dari teksi dan tanya,”Fei? (to fly) sebab kami bawa bagasi dia ingat nak pergi airport. Geleng kepala dan tunjuk dekat dia alamat. Dia cakap mandarin berserta isyarat tangan, “terus, kiri, daoda (sampai). Haha dekat beno, 1 blok je. Xie Xie ni.

Seorang pekerja kedai vegetarian ni pula tolong panggilkan teksi. Sebenarnya cuma nak tanya tunggu teksi arah mana tapi dia suruh ikut dia hingga ke jalan utama. Tak payah tunggu dekat taxi stand pun, lambai teksi ikut dan (ikut sempat/ikut suka) je. Teksi tu mulanya di lorong tengah macam laju je, dilambainya, terus teksi tadi belok ke arah kami. Ohh gitulah cara panggil teksi di sini agaknya.Hihi.
 “Welcome to Chengdu again," kata orang yang tolong kami tadi.
“Xie xie."

Cuma tak berapa tahan bila kat sini, derang biasa meludah. Di dalam kapal terbang lagi, mak cik ni batuk  teruk. Punya le nak tarik kahak tu, kuat suaranya pastu “Ptui”. Beberapa kali juga dia buat tarik kahak tu sepanjang perjalanan dari Malaysia lagi. Dari dalam kereta pun boleh je "ptui". Masa tengah berjalan pula, tetiba “ptui” dekat dengan kita. Tu yang tak tahan tu.

Menu durian dan mangga banyak di sini. Manggis kat tempat kita musimnya dah habis, kalau teringin makan la kat sini. Cantik pula, berkilat-kilat kulit. Adakah taruh lilin sama macam apple?? Ha entahlah hihi.
Longgokan durian tu.



No comments: