Wednesday, December 12, 2018

Google Keep : Diari Seorang Traveller

Jika dulu saya guna buku nota mini dan pen sebagai peneman dalam perjalanan. Kini zaman telefon pintar. Kita pun kena pintar memaksimumkan penggunaannya. 'Dialah' kamera, jam penggera, buku nota, kalkulator dan macam-macam lagilah dan bukannya hanya bertelefon.

Dah dua bulan lebih melancongnya tapi baru nilah sempat nak tulis di blog. Kalau nak mengharapkan ingatan rasanya dah ingat-ingat lupa juga.

Pilihan saya untuk menulis nota perjalanan, Google Keep.  Saya download apps dari Playstore tapi kalau yang beli telefon baru ni biasanya dah ada dalam tu.

Kini tak perlu risau lagi buku nota letak merata, ada muka surat yang  hilang ataupun tulisan yang cakar ayam sampai diri sendiri pun tak boleh baca.
Google Keeps yang bentuk mentol lampu/lambang idea? dengan latar belakang kuning.

Nota terpaksa dikaburkan. Malu la pulak orang baca haha.
Nota yang ditulis sepanjang perjalanan semuanya ada dalam ni. Idaklah boleh padam-padam selagi tak pindah maklumat tu dalam blog. Nota ni saya tulis yang penting sahaja dulu. Bila ada masa terluang macam ketika menunggu bas atau Metro atau waktu malam selepas habis berjalan baru saya edit balik dengan bahasa yang lebih elok. Jadi bila nak post di blog nanti tak adalah susah sangat nak karang semula.

Teringat kata-kata Ustaz Muhammad bin Abdullah (Ustaz Amin) dalam slot IKIM FM setiap Isnin, 10 pagi, "Sekabur-kabur tulisan, sekuat-kuat ingatan. Para ilmuan terdahulu mereka yang suka mencatat ilmu yang mereka dapat. Di dalam al-Quran sendiri Allah menyatakan bahawa Allah mengajar manusia dengan perantaraan qalam atau pena. Sebab itu mencatat adalah amalan yang mulia dan ia akan tetapi diingati walaupun tulisan itu telah kabur."

Penggunaan Google Keep ini bukan sahaja untuk mencatat nota perjalanan tapi gerak kerja dari awal lagi.  Pertama, To do list - perkara penting yang perlu dilakukan sebelum melancong.

Senaraikan perkara yang perlu dibuat. Apabila telah selesai, 'tick' dalam kotak.

Kita boleh ‘Add Reminder’ juga supaya tak lupa. Nanti dia akan bunyi beep ikut tarikh dan masa yang telah kita pilih. Reminder tu akan tanya ‘Done’ atau ‘Later’. Kalau kita tekan ‘Later’ dia akan bagi pilihan lain sama ada kita hendak diingatkan lagi bila. Esok ke, tulat ke. Kalau kita tak pilih apa-apa tindakan, gambar mentol tu akan ada di skrin telefon bahagian atas sampailah kita ambil tindakan. Oleh kerana ia produk Google, nota reminder tu akan muncul juga di Google Calendar ikut tarikh yang dipilih.
Pilih hari dan masa yang ingin diingatkan.

Kalau kita pilih repeat, dia akan ulang sama ada setiap hari, setiap minggu, setiap bulan, setiap tahun atau pilih ikut kita. Jadi untuk tidak perlu mengulang banyak kali, pilih does not repeat.

Perkara kedua, checklist barang yang akan dibawa. Biasanya berapa lama anda ambil masa untuk siapkan pakaian yang akan dibawa? Saya biasanya dalam dua minggu tu dah keluar beg, dan akan ambil je baju-baju yang akan dibawa kumpul dalam beg. Esoknya kalau teringat nak ambil lagi, taruhlah lagi. Kiranya takde lah siap terus beg tu. Dalam masa dua hari tarikh nak berjalan, barulah siap beg. Apabila dah kemas baju-baju tu, barulah teringat pulak ada yang tak cukup tapi malas nak ambil terus dalam almari, jadi saya senaraikan dulu di Google Keep.

Apabila telah selelai dimasukkan dalam bag, 'tick' di dalam kotak. Pasti tiada yang tertinggal. Insya-Allah

Perkara ketiga, senarai sourvenir atau orang yang patut diberi souvenir. Apabila melancong sudah pasti mencari souvenir untuk kenangan.  Kadang kita beli je ikut suka, kan. Nanti barulah boleh dibahagi-bahagikan.  Tapi ada orang-orang tertentu yang mesti kena belikan juga sebab biasa derang ingat nak bagi souvenir kat kita jadi masa nilah nak balas balik. Untuk tidak terlupa bolehlah senaraikan nama yang patut. Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa.

Kita boleh pilih macam-macam warna juga untuk nota kita ni. Jadi cerialah nampak kat situ. Bila dah beli, tick dalam kotak.

Untuk yang sudah bertanda tu (bahagian bawah), kalau tersilap tanda anda boleh tick semula kotak tersebut dan dia akan naik ke atas semula.

Perkara keempat, letak gambar dan guna fungsi pen untuk melukis/mencatat. Contoh di sini laluan Metro dan saya tanda di Chunxi Road supaya boleh nampak ke mana dan dari mana stesen kita. Apabila kita letak semua maklumat berkaitan pelancongan kita di satu tempat mudah sikit nak rujuk semula.
Saya tanda di Chunxi Road sebab itulah stesen yang kami naik tiap-tiap hari.

 Di sini macam post it note yang kita boleh tampal di dinding. Jadi letaklah apa sahaja benda yang kita hendak rujuk. Perkara kelima nilai tukaran mata wang antara RM dan RMB juga formula nak dapat nilai sebenar harga sesuatu barang.

Formula mengira dengan lebih tepat.
Bukan cekap sangat mengira, jadi ringkasan nilai mata wang ni boleh dijadikan panduan.

Jika kita hendak letak nota yang kita rasa penting dan kita akan selalu tengok, boleh tekan pinned (gambar paku tekan) supaya nota ini sentiasa di bahagian atas walaupun ada nota-nota baru yang masuk.
Gambar paku tekan di bahagian atas, kanan

 Apps ini sync dengan gmail. Oleh itu kita boleh buka di PC walau di mana sahaja kita berada.
Buka gmail, dan tekan gambar kotak (atas, kanan) dekat dengan profil kita. Akan keluarlah senarai produk google. Sila tekan 'more'  sebab ada lagi bawah tu.


Tu dia dah ada, yang bertanda bulat. 
Di PC besar sikit dapat lihat segala nota.


Mudah,kan dengan adanya segala macam apps ni? Sila cuba dan aplikasikan dalam hidup anda untuk perkara-perkara lain.




No comments: