Thursday, January 24, 2019

Rawatan Kucing Pendatang

Rumah saya memang tempat kucing selalu datang. Kadang orang buang ke kawasan ni. Nak beri makan tu bukanlah masalah besar. Kadang diberi makan sampai jadi manja dan nak duduk dalam rumah. Kucing saya yang seekor ni bukannya boleh berkongsi. Dia nak duduk sekor-sekor dia je.

Kuntum, Si Tuan Rumah

Ada juga kucing yang dah diberi makan tapi liar je. Kalau nak pegang, dia lari. Masalah timbul bila kucing pendatang ni sakit.

Biasa kalau musim biang ni kucing jantan suka bergaduh, mulalah luka sana luka sini. Dan biasanya juga kucing ni kena bisul, tetiba je bengkak dan bila pecah keluar nanah dan air. Euww. Mulalah lukanya besar. Post ni tak akan letak gambar-gambar luka, geli la pulak kalau orang tengah makan, kan. So gambar yang sudah ditapis sahaja.

Kalau kucing pendatang yang manja ni, walaupun boleh dipegang, bila kita nak bawa dia pergi klinik, mulalah garang ya amat. Abis kita dicakarnya. Kucing yang liar ni lagi lah tak boleh nak bawa langsung. Jadi apa rawatan yang sesuai untuk kucing ini? Dua barang je penting. Sama ada serbuk kunyit dan air gamat. Ini untuk penyakit yang tak kritikal ya, kalau luka terlalu besar perlu bawa ke klinik untuk dijahit.

Kalau kucing tu luka, tabur je serbuk kunyit atas luka tu. Ia akan mengeringkan. Buat sampai luka tu kering.

Kucing ni tau datang time makan. Liar je. Tabur je serbuk kunyit tu. Janganlah pula ditambah garam, udah macam nak goreng ikan pula. 

Kalau yang bisul pecah tu pula saya campak je air gamat. Memang la pedih, tapi dah dia tak nak dibawa ke klinik, buat la rawatan alternatif. Lebih elok kalau dapat tekap dengan tisu dan letak dekat luka tu. Tapi biasanya jaranglah dapat, dia nampak kita pegang botol tu pun dah agak-agak nak lari. Nak taruh pun perlu diumpan dengan makanan terlebih dahulu.

Yang penting, walaupun kucing pendatang, rawat dia setakat yang kita mampu. Klinik veterinar kerajaan harganya berpatutan.
Kucing ni saya dah salah diagnosis hihi. Sebab dia liar dan susah nak dibawa, saya just  pergi klinik dan beritahu  masalah dia. Esok-esoknya masih tak baik sampailah dia lemah tak larat nak melawan baru boleh bawa ke klinik.



2 comments:

Ain said...

Kucing bernanah ni, kalau letak kunyit, nanah tu boleh kering sendiri?

zarina said...

Boleh cuba, sebab saya biasa letak kalau ada luka dan dia kering. Tapi kalau kucing tu senang untuk dibawa ke klinik vet, adalah lebih baik.