Friday, March 30, 2018

HCM - Mui Ne, Vietnam (3-7 Mac 2018)

Penerbangan Malindo jam 2.25 petang. Dijangka sampai pukul 3.25 petang waktu Vietnam (2 jam perjalanan). Masuk ikut time, tapi bila dah 2.25 flight tak gerak-gerak lagi. Mula-mula cuaca buruk (hujan masa tu)  bila dah agak reda, masalah teknikal yang lain pula. Pukul 3.30 baru gerak.

Sedap piza tu, panas panas.

First time naik Malindo,  dapat snack, piza sepotong dan cup cake red velvet dan air. Oklah buat alas perut. Makan tengah hari dan makan malam kami dah suruh Ms Khanh tolong belikan. Entertainment system tak ada masa tu. Patutnya boleh tengok tv. Flight balik ada, tengok Rock Ooo tapi tak sempat habis.

Selamat mendarat di Lapangan Terbang Tan Son Nhat jam 4.30 petang. Urusan imigresen lancar, tak perlu tulis arrivalcard dan terus berbaris. Setelah ambil beg, mencari-cari driver yang ditugaskan mengambil kami.  Ramai juga tu nama-nama orang lain yang ‘diangkat’ di udara.

Pejabat VN Lotus Travel
Akhirnya kami dibawa ke pejabat VN LotusTravel. Kat sini apa pun boleh, apa pun ada. Beli sim card RM20 kat situ. Makanan tengah hari dan dinner yang kami minta belikan pun dia dah siap. Kitaorang makan kat pejabat tu lagi. Haha. Memang memahami.   Pekerja tu beri senarai resit dan nama hotel untuk kita beri nanti masa tiba di satu-satu destinasi tu.

Kalau ramai-ramai, pilihan lain yang ada, boleh juga sewa wifi. Boleh tengok-tengok di sini.
Order menu dari Ms Khanh guna WA je. Dia bagi menu. Nasi beryani ni kongsi berdua pun cukup dah. Banyak.
Ikut jadual asal kami akan menaiki sleeping bus untuk ke Mui Ne pukul 5 petang. Dah flight lambat sampai, tukar bas malam. Dia suruh tunggu di pejabat tu je, nanti orang datang ambil.  Kitaraong makan lunch pukul 6 jadinya sementara nak tunggu bas malam tu. Untuk dinner kami plan makan dalam bas.

Pukul 7 ada seorang perempuan ni datang suruh ikut dia. Menonong je dia laju, kami pun ikut belakang. Cari-cari mana dia park kereta tapi dia makin laju. Kita ni dahlah dengan nak tarik beg lagi,kan. Tiba-tiba dia seberang jalan. Trafik kat Vietnam ni udah la pening nak seberangnya. Takut je dengan motor yang banyak tu. Nak panggil dia suruh perlahan, dia makin laju. Akhirnya sampai di satu bangunan kira-kira dua blok dari pejabat VN Lotus Travel tadi.

Ingatkan masa orang tu cakap ada orang  akan  ambil, dia datanglah dengan kereta rupanya dia datang menjemput dengan berjalan kaki. Hahaha. Baru je nak feeling-feeling gaya bos ada drebar.
Rupanya kat situlah hentian sleeping bus ni. 7.30 malam bas datang. Masa nak naik pemandu tu beri beg plastik untuk letak kasut. Kiranya kena berkaki ayam dalam bas.  Kita beri sahaja nama hotel pada konduktor bas, nanti dia akan umumkan bila bas berhenti depan hotel.
Tingkat atas.

Tingkat bawah. Ada tangga di tepi.

Perjalanan lebih kurang 4- 5 jam. Memang boleh baring dalam ni.  Katilnya  boleh kita laraskan sama ada nak menyandar atau baring. Memang selesalah naik. Kaki tersorok seakan ruang bawah meja. Katil dua tingkat. Orang atas kena naik tangga. Ada wifi juga dalam ni tapi dah sendiri beli sim kad, tak adalah guna wifi. Ada dibekalkan selimut juga. Masa naik tu tak ramai penumpangnya dalam 10-12 orang.  Kalau kita ada bas macam ni nak pergi ke Kelantan dan Terengganu best juga, kan.

Kaki masuk bawah meja tu. Ruangnya luas.
Travel malam, tak berapa nak nampak pemandangan sepanjang laluan tapi saya sendiri menahan diri daripada tidur sebab nak menikmati perjalanan. Ditemani lampu-lampu jalan dapatlah juga tengok keadaan sekeliling. Bas melalui lebuh raya bertol dan kampung-kampung. Jalannya lurus je. Memang banyak  lori-lori besar jalan malam-malam ni juga.

Setelah satu jam lebih perjalanan bas berhenti 15 minit di Le Hoang.  Masa ni bolehlah nak pergi toilet ke apa ke. Ada kedai juga kat sini tapi kami tak turun. Nampak macam ada kedai buah tengok dari dalam bas.

Menariknya melalui satu kampung ni, banyak tanaman buah naga (dragon fruit). Dan di setiap pokok tu dipasang lampu. Cantik pulak hehe. Memang teranglah kat situ. Bukan satu tempat tu je, jalan-jalan seterusnya pun ada. Bila rasa-rasa dah dekat nak sampai, saya google map nama hotel. Risau la pulak kalau orang tu terlupa kan kami. Aha… jangan risau, memang dia tak lupa punya. Hotel tu betul-betul tepi jalan dan bas tu berhenti. Konduktor tu umum nama hotel dan tengok pada kitaorang. Pukul 11 lebih masa tu. Fuh dinner pun tak makan lagi. Nak makan dalam bas tadi masih rasa kenyang.  Dah sampai baru mula rasa lapar. Masuk bilik dah pukul 12. Nak mandi, solat lagi. Alamak esok pukul 4.30 pagi dah kena tunggu di lobi. Pukul 2 pagi baru tidur. Memang sekejap je tidur. Hotel yang ditempah oleh travel agency ok. Selesa. Dalam 3 bintang kut. Cuma air masak kena minta cerek daripada dia.