Saturday, March 31, 2018

Mui Ne, Vietnam (3-7 Mac 2018)

Masa Google tentang  tempat ni, saya dapat tahu ada dua trip yang kita boleh ikut. Satu matahari terbit dan satu matahari terbenam.

Ikut itinerary kita akan dibawa melawat ke 4 tempat ni:

1.White sand dune
2.Red sand dune
3.Fairy stream
4.Fishing Village

Kalau trip sunrise pukul 4.30 pagi dah kena gerak. Namanya pun tengok matahari terbit, dah tentu-tentunya solat subuh di kawasan ni. Jadi sebelum pergi dah siap-siap ambil wuduk serta bawa sejadah dan telekung.

Pukul 4.30 pagi driver dah tiba dengan jeep. Kat sini semua driver tepat pada waktunya. Bagus. Tiada janji Melayu hehe. Dari hotel ke White Sandune dekat  40 minit. Walaupun subuh sepie (awal pagi) still nampak jeep melalui kawasan pantai. Mesti cantik ni kalau dah siang.

Driver berhenti di satu tempat, dia turun bawah tengok tayarnya. Dia rasa ok baru dia gerak. Bayangkan kalau padang pasir, kita jalan pun susah,kan. Ni jeep naik ke atas, haha terkejut juga. Rasa nak tergelincir dan terkeluar daripada kereta tu.
Selamat pagi dunia.

Sand Dune-dari Kamus Ing-Melayu DBP maknanya gumuk (term geologi). Ahh sudah, gemuk taulah. Tengok pula Kamus Dewan, Gumuk bermakna bukit kecil. Rujuk Kamus Dwibahasa pulak dune - kata nama yang bermaksud pasir yang ditimbun oleh angin seperti bukit (di tepi pantai); bukit pasir

Tempat pertama white sand dune. Driver tunjuk kawasan tengok matahari terbit. Memang apa pun tak nampak. Rasa je pasir. Dalam gelap-gelap tu adalah nampak orang tengah mendaki. Ohh beruntung la kami sebab jeep terus bawa ke atas. Kalau tak silap masa Google tu pun memang ada yang kata kena sewa jeep kalau tidak jalan kakilah ke atas.

Subuh pun dah masuk, tengok kompas cari arah kiblat. Bentang sejadah kat tengah-tengah padang pasir tu. Cari ruang terselindung sikit tepi jeep. Sila pasang torchlight ya tengok keadaan sekeliling.  Depan kami tu turun bukit, silap-silap sujud tergolek terus ke bawah.  Ada yang naik tinggi lagi, siap menjerit, mengilai ketawa antara takut dan suka.

Baru nampak pasir  berwarna putih. Dalam gambar ni orang tengah naik ATV.

Di sini juga boleh sewa ATV tapi sebab kami pun dah naik ke atas dengan jeep. So tak payah susah-susah dah. Include dalam trip.

Makin lama makin ramai yang berhenti di tempat kami tu. Masing-masing posing sakan. Dalam 1 jam di situ, dibawa turun ke kawasan tasik.  Driver tu check bahagian enjin dia pulak. Sibuk la dia dengan kereta, baru je nak suruh ambil gambar kami berempat. Cantik kawasan tu, dengan keadaan pasir yang putih dan tasik.  Indahnya alam ciptaan Tuhan.
Tengah nak intai RON 95 harga berapa.
Red sand dune. Di sini tempat kita luncur tu. Boleh beli benda nak luncur tu, ada dijual di situ. Penat wo naik sampai sini. Nak melangkah pasir yang 'berat' dan naik bukit pula tu. Tak fit sebenarnya hihi.

Seterusnya Red sand dune. Di sini pasirnya berwarna kemerah-merahan bila nampak dari jauh dan dicampur dengan silau matahari. Kita boleh meluncur pasir. Merata orang yang jual tempat luncur tu tapi nak turun luncur tu taklah tinggi mana pun.  Kawasan tu macam bulan sabit. Menarik.
Ni orang yang jual tu.
Perjalanan diteruskan ke kampung nelayan. Kelihatan sampan bulat yang berwarna-warni. Masa tengok rancangan Amazing Race dulu-dulu ni memang dah tahu trademark sampan Vietnam ni. Macam besen je. Masa yang diberi untuk tengok-tengok 20 minit. Di tepi-tepi jalan nampak restoran –restoran yang semestinya hidangan special makanan laut. Pemandangan lebih kurang macam perkampungan nelayan di tempat kita cuma cantik tengok sampan tu dari kejauhan
Sampan bulat berwarna-warni. Trademark.
Sepanjang jalan di perkampungan nelayan ni banyak kedai-kedai.
Destinasi akhir, Fairy Stream.  Driver tu perkenalkan kawan dia, katanya balik nanti ikut kawannya, tukar jeep. Kami diberi masa 40 min. Oooh jeep tu rosak agaknya, tu pasal setiap kali perjalanan pun dia asyik dok tengok enjinlah, tayarlah.
Laluan kecil menuju ke Fairy Stream. Sepanjang berada di sana, tengok drivernya biasanya cool je walaupun nampak derang hon je sepanjang jalan. Tapi memang style gitu la gamaknya. Sentiasa timbang rasa dengan motor-motor yang banyak di situ. Kalau selisih di jalan yang kecil pun masing-masing bagi jalan je takdelah mengomel-ngomel marah. Ini hanyalah pandangan peribadi duduk sebelah pemandu 4 hari hehe.

Kita akan menyusuri anak sungai yang kecil. Tinggalkan kasut di kedai yang tempat kita turun tu. Kita akan patah balik di tempat yang sama nanti. Di sini kita akan melihat fenomena alam batu-batuan. Di sepanjang jalan boleh tangkap gambar yang cantik-cantik walaupun sebenarnya sama je.

Tak tahulah pengakhirannya di mana cuma kami dah agak-agak nak 40 minit kami patah balik. Panas mentari mula dirasai. Orang pun bertambah ramai.

Sejukkan kaki.

Kitaorang saja pakai tema warna merah, saja nak bagi 'naik' dalam gambar. Siap buat rujukan dan undian tu warna apa sesuai. Haha.

Tak tahu penghujungnya tapi ramai juga yang masih meneruskan perjalanan.
40 minit hampir tamat, baiklah balik semula ke tempat yang jeep tadi tu tunggu. Biasanya jumpa orang yang sama je dengan tempat sebelum ni sebab memang itu tripnya.
Balik naik jeep yang lain dan driver yang lain. 9.30 pagi tour tamat dan balik ke hotel semula. Bahasa Vietnam ni walaupun ejaannya rumi, tapi bila sebut ikut ejaan tu bunyinya lain sebenarnya. Dah beberapa kali membuat cubaan sebut ikut ejaan tu tapi orang sana tak faham haha.  Akhirnya bila driver tu tanya nama hotel, tunjukkan kat dia nama hotel yang ada di telefon.  Sampai lewat malam semalam, keluar pula sebelum subuh kiranya sampai bersama bulan balik bersama bulan, idaklah kami cam persekitaran hotel tu. Cuma pernah google dari Malaysia je, itu pun setelah mengikut amanat kedutaan untuk kenal pasti persekitaran.

Kereta yang akan ambil kami untuk ke Da Lat datang pukul 12 tengah hari. Kiranya ada masa nak jalan-jalan tengok keadaan sekitar hotel . Dah nampak macam ada pantai seberang hotel kami. Memandangkan sarapan pun belum lagi. Balik hotel makan bekalan roti sardin dan sambal tumis ikan bilis. Memang tak keluar baliklah. Kemas-kemas beg untuk destinasi seterusnya, Da Lat.

Anonymous said...

Boleh tau ambil pakej muine tour dengan siapa n berapa kos?

zarina said...

Boleh tengok di sini https://jomlah-zarina.blogspot.com/2018/03/tip-pakatan-vietnam-3-7-mac-2018.html

VN Lotus Travel. Kami punya kos dikira bas, hotel mui ne, hotel da lat, flight da lat tempat-tempat yang dilawat so tak boleh bandingkan kos berapa. Boleh contact Ms Khanh melalui WhatsApp dan bincang ngan dia.