Thursday, March 29, 2018

Tip Keselamatan – Vietnam (3-7 Mac 2018)


Maklumkan kepada Kedutaan.

Kalau ikut pakej biasanya tak ambil peduli pun pasal ni tapi pernah buat masa pergi Jepun. Kat sana, kan ada gempa bumi tapi kat Vietnam ni tak rasa pun nak maklumkan pada mulanya. Setelah didesak oleh kawan yang pentingkan keselamatan dan memikirkan sekarang ni macam-macam pula kes warganegara kita pergi ke luar negara  (sakit, meninggal dunia) akhirnya buat juga.  Tak susah manapun sebenarnya.

Just google kedutaan Malaysia dan e-mel kepada mereka. Maklumkan tarikh kita nak pergi, dan nombor telefon keluarga yang boleh dihubungi (in case ada apa-apa masalah). Kedutaan Malaysia ada di Hanoi dan Ho Chi Minh. Oleh kerana kita pergi area Ho Chi Minh e-mel  ke situ.

Balasan daripada pihak kedutaan berserta amanat. Saya sertakan di sini isi penting sahaja.

1.Pastikan keselamatan diri, dokumen perjalanan dan harta benda.

2.Selidik tentang hotel penginapan dan kawasan yang akan dilawati. Ini akan membantu meningkatkan kesedaran tentang risiko keselamatan yang mungkin ada. Dapatkan nasihat daripada ejen pelancongan, pemandu pelancong atau pihak hotel.

3.Pastikan ada insurans yang sewajarnya.

4.Pastikan pasport dan dokumen perjalanan disimpan dengan selamat. (Pihak kedutaan juga telah terangkan langkah-langkah yang perlu diambil jika hilang)

5.Sekiranya berlaku kecemasan, sila ambil maklum berkenaan bentuk bantuan yang boleh dipanjangkan oleh Konsulat Jeneral dan bantuan yang disediakan.



No comments: